Nieuwe school, nieuwe uitdaging? en Hambugerparty! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Nieuwe school, nieuwe uitdaging? en Hambugerparty! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Nieuwe school, nieuwe uitdaging? en Hambugerparty!

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

22 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Deze week staat weer in het teken van lesgeven. Ditmaal op een basisschool in Paramaribo zelf. St. Aloysiusschool. Ik mag hierin klas 4b lesgeven samen met de vaste leerkracht. Gelukkig is dit een hele toffe juf die me vrijheid geeft en mij zeker de helft van de lessen laat geven. Dus ik ben blij.
Maandag dag van de kennismaking. Begint al goed doordat ik me had verslapen! Gelukkig was ik nog net op tijd op school. Eerst een voorstelrondje en vragenrondje aan mij. Vervolgens rekenen begonnen met een getallenlijn spel. Vonden de leerlingen helemaal geweldig. Verkeer gedaan met behulp van geplastificeerde witte A4 blaadjes en whitebord stiften. Situaties uitgetekend en de leerlingen laten vertellen wie er waar mag rijden en wie er voorrang heeft. Laatste uurtje mocht is zelf vullen, dus een aantal spelletjes gedaan en een taaloefening. Deze bestond uit 1 medeklinker op een geplastificeerd A4, per groepje een blad en een stift. Opdracht: schrijf zo veel mogelijk zelfstandig naamwoorden met die medeklinker op het blaadje. Het blad doorgeven nadat je 1 woord hebt opgeschreven. Dit ging heel goed en de leerlingen vonden het leuk!
Dinsdag staartdelingen gedaan op het bord, verder niet veel want de klas heft voor muziek, godsdienst, gym en handvaardigheid een vakdocent. Wel goed, maar voor de klassenleerkracht weinig lessen te geven. Vandaag stond godsdienst en muziek op het programma. Laatste les was Aardrijkskunde, die mocht ik –gelukkig- wel geven. Over het boerenbedrijf in Suriname, zo leer ik ook nog eens wat ;-)
Woensdag heb ik nog wat knutselspullen gebracht en spelletjes die ik met de leerlingen wil doen, waren de directrice en mijn mentor erg blij mee. Bij rekenen een groepje apart genomen voor verlengde instructie over staartdelingen. Maar dan wel op de ouderwetse manier. Voorbeeld: 3/626\??. Daarnaast mijn beloningssysteem geintroduceerd, 2 smileys op het bord, een blije en een verdrietige. Afhankelijk van het gedrag komt de naam van een leerling bij de ene of andere smiley. Oei wat waren ze daar gevoelig voor!
Donderdag meer gekeken naar mijn mentor die lesgaf, wel geweldig om te zien dat ze mijn beloningssysteem en quizmethode heeft overgenomen. En dat na 3 dagen al. Quizmethode houd in dat elk groepje een A, B en soms ook een C krijgt en daarmee vragen moet beantwoorden, overleggen is een must. Dit kan je bij veel oefeningen toepassen.
Vrijdag Natuurles over voorplanting bij planten. Aan de hand van een zelfgemaakte poster uitgelegd hoe dit gebeurt. Daarna een quiz over de woorden van het woordpakket, als afsluiting van de schoolweek.

Aciviteiten
Deze maandag ging Lucien mee naar salsales, best handig aangezien ik daarmee een lift had en een danspartner waar ik goed mee kon dansen.
Dinsdag boodschappen gedaan voor ons hamburgerfeestje van woensdag. Hiervoor gingen we naar de combemarkt, een grote supermarkt met alle plaatselijke producten.En wie kwamen we daar tegen? Natuurlijk Julius Jaspers en Ramon van de Beuk. Beroemde nederlandse koks. Wat ze hier deden? Geen idee we waren te schijterig om ze aan te spreken. Zoveel spijt achteraf...
Woensdag dan onze party voor de huisgenoten en vrienden. Huis versierd, eten gesneden, hamburgers en uien gebakken en warm houden in de oven. In totaal kwamen er rond 18.30 30 studenten om hamburgers te komen eten. Daarbij hadden we een huisgenoot gevraagd of hij cocktails wilde maken. Muziek erbij, ofwel de ingredienten voor een groot feest! En dat was zeker geslaagd.
Donderdag ’s middags even geslapen aangezien het gisteren best wel laat was geworden. Natuurlijk weer salsales en ’s avonds naar Havana om wederom te dansen. Lovely!
Vrijdag uit eten geweest met een aantal meiden en daarna een cocktail bij ’t Vat. Rond 23.00 was Ymke daar ook dus wij naar boven om te salsadansen. Leuke is als je beter wordt in dansen dat je ook steeds vaker gevraagd wordt door heren of je wil dansen, ofwel ik sta geen moment stil...

Weekend
Dit weekend is rustig omdat veel huisgenoten naar Galibi zijn. Ik ben daar al geweest en 1 keer vind ik toch wel genoeg, hoe gaaf de schildpadden ook zijn. Met Dianne zaterdag even wezen shoppen, ’s avonds samen gegeten en naar een studentenfeest geweest op blauwgrond. Was niet zo leuk als mijn salsa avonden maar wel grappig.
Zondag een rondleiding gehad in Fort Zeelandia, beetje cultuur happen. Er is best veel geschiedenis daar waaronder heftige gebeurtenissen. Maar van de gids wordt je niet wijzer aangezien deze alles door elkaar vertelde. Pas toen we samen nog een rondje liepen herkenden we veel uit het verhaal. Thuis nog even met een aantal geskypt en nog foto’s gekeken met Lotte en Ymke toen die terug waren. Mooie afsluiting van het weekend.

  • 23 April 2013 - 20:39

    Oma Rietberg :

    Hoi Ester,

    Je laatste verslag heb ik nu te pakken.
    Het gaat je dus wel goed af de 4de klas les te geven. Ja, staartdelingen op de oude manier zo leerden wij dat vroeger ook. En dat gaat nog steeds prima hoor!
    Maar het is ook leuk om op een nieuwe manier de lesstof aan te pakken.
    Nog even en je mist het salsa dansen nog als je weer in Nederland bent. Dat zal nog wennen zijn!
    Een goede thuisreis gewenst en tot ziens,
    liefs
    Oma en Opa Rietberg

  • 28 April 2013 - 20:22

    Frederike:

    Hoi Es,

    De laatste loodjes hè. Jammer voor jou dat het zo snel voorbij is gegaan maar hier in ons koude kikkerlandje vinden we het wel weer lang genoeg. Wij zijn blij dat je weer thuis komt en we zijn vast niet de enige Schoutens die er zo over denken. We wensen je nog een hele goede laatste week daar en als je terug bent hebben we een koning in plaats van een koningin. Dat feest mis je wel:) maar ja, jij hebt denk ik wel leuke feestjes gehad als ik je verhalen zo lees dus die ene kan je wel missen. In elk geval een hele goede reis en tot gauw.

    Wim en Frederike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 65195

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: