Lesgeven, Bakabana's en uitgaan... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Lesgeven, Bakabana's en uitgaan... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Lesgeven, Bakabana's en uitgaan...

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

28 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Deze week staat vooral in het teken van stage, bakabana’s en uitgaan… Laatste volle week die ik in Suriname heb. En nu ik dit typ is mijn laatste weekend in Suriname bijna voorbij. Ik heb genoten van jullie reacties tot nu toe en kijk uit naar de reacties op dit verhaal. Doordat deze website onder constructie is kan ik geen foto's meer plaatsen. Deze zijn te bewonderen op mijn facebook of te bekijken bij mij thuis als ik weer terug ben...

Stage
Maandag begint met zwemles. Iets wat alleen de bassischolen in de stad doen voor de leerlingen. Buiten de stad groeien ze vaker op met water en kunnen ze meestal van jongs af aan zwemmen of helemaal niet en wonen ze niet in de buurt van water. In de stad zijn een aantal leerlingen als de dood voor water, vooral het diepe. De lessen worden naar mijn mening rommelig gegeven en zijn kwalitatief op niveau. Terug in de klas de leerlingen allemaal verkeersborden op het bord laten tekenen om te kijken wat ze al weten. Vervolgens de belangrijkste borden in groepen gezet en als aantekening in het schrift laten tekenen. Taal gedaan met A en B antwoorden die de leerlingen in groepjes omhoog mochten houden.
Dinsdag rekenles over inhoud. Ofwel met een maatbeker, water en bekertjes aan de slag en leerlingen laten rekenen en voorspellen hoe vaak bepaalde hoeveelheid in een groter bekertje past. Bijvoorbeeld hoe vaak past een bekertje met 150 ml in een maatbeker van 0,5 liter. Dat is nog best een uitdaging… Aardrijkskunde gedaan met een grote kaart van Suriname, de vraag was waar komt welk voedingsmiddel vandaan, met name groente en fruit.
Woensdag getallenbingo geïntroduceerd als Energizer en oefening voor de tafels. Was een groot succes. Daarnaast hadden ze handvaardigheid waarin de opdracht was om bloemen te maken. Daarbij geholpen en de mooiste bloemen gezien…
Donderdag de leerlingen een beloning beloofd als ze goed zouden werken. Dit was het geval, taal en rekenen ging als een speer. Ik har op het bord geschreven wat ze mochten doen als ze klaar waren waardoor er meer rust was in de klas. Voor de pauze dus bakabana’s (gebakken bananen) uitgedeeld die ik over had van de vorige dag. Dat viel erg in de smaak!
Vrijdag gemerkt dat mijn mentor veel handigheidjes overneemt van mij. Klaarwerk op het bord, beloningssysteem, antwoorden geven in groepjes, overleggen en samenwerken. De leerlingen vinden dit leuk en het geeft duidelijkheid en afwisseling. Een groot compliment voor mij.

Activiteiten
Maandag eindelijk mijn referentie op mogen halen van de stageschool in Groningen. Hij was af en meegegeven met de schoolbus naar de stad. ’s Avonds weer salsa les, laatste les samen met Niels onze mannelijke danser. Na het dansen nog geborreld bij ons thuis met onze danspartners. Tegelijkertijd een watermeloen gevuld met Borgoe (rum) voor onze party woensdag.
Dinsdag boodschapjes gedaan voor woensdag en de watermeloen nog eens bijgevuld met Borgoe.
Woensdag na stage even geslapen en daarna begonnen met bakabana’s maken. Ik had een aantal mensen uitgenodigd en uiteindelijk heb ik 2 kilo bananen omgetoverd tot bakabana’s. Natuurlijk met pindasambal erbij. En daarvan was dus nog een hoop over… ’s avonds door naar Touché, hier is elke woensdag salsadansen van 23.00 tot 02.00. Dus heerlijk gedanst met een aantal meiden.
Donderdag na stage even bijgeslapen aangezien het wel een kort nachtje was. Daarna kijken bij huisgenoten die bij een andere dansschool dansen, die mochten afdansen. Ze zijn allemaal geslaagd voor semi 1. Heerlijk uit eten geweest bij Pawiro op blauwgrond en gelijk door naar Havana om te dansen, lovely!
Vrijdag na stage eerst Rosanne geappt want die was jarig! Vervolgens wederom bijgeslapen, broodje hamburger gegeten als diner en door naar salsa les. Ditmaal iets eerder zodat ik bij Ymke kon kijken en filmen. Zij bleef iets langer zodat ze bij mij ook foto’s kon maken en filmen. Na de les naar huis om haren in te vlechten, wat te drinken en even op adem komen. Om 23.30 werd ik weer opgehaald om te gaan dansen in ’t Vat. Ditmaal zonder huisgenoten, want die zaten op de party bus. Maar dat maakte de pret niet minder, ik heb bijna alleen maar op de dansvloer gestaan, zo heerlijk! Ik ga dat echt missen als ik weer in Nederland ben. Om 02.15 was het afgelopen en zijn we door gegaan naar Touché om mee te feesten met het afscheidsfeest van een aantal huisgenoten die maandag vertrekken. Iedereen was al een beetje teut van zelf meegenomen drank op de party bus. Maar ja dansen en alcohol gaan niet heel goed samen dus ik was nog nuchter. Ik heb zo gelachen om een aantal mensen… :-P Rond 03.30 vertrokken naar huis voor een drankje en een knakworst als afsluiting van de avond.

Weekend
Zaterdag de eerste dag na een avond stappen dat ik kon uitslapen. Dit ook gedaan tot 12.00! Heerlijk. Daarna naar het zwembad gegaan om te relaxen en beetje zwemmen, helaas regende het ook best veel dus zonnen hoorde er niet bij… ’s avonds werd er voor ons gekookt door vrienden. Heerlijk rijst met kip en kouseband. Jammie. Ik ben geen fan van rijst maar in deze combi was het erg lekker. Daarna een aantal spelletjes gedaan en redelijk vroeg naar bed.
Zondag beetje uitgeslapen tot 09.30 en vervolgens met Renate naar de markt hier in de buurt. Lekker fruit gehaald en snoepwaren. Thuis gegeten en gesnoept en foto’s en filmpjes gekeken van de dansles vrijdag. Rond 13.30 naar de fruitparty aan de overkant, ook als afscheid van degene die maandag vertrekken. ’s Middags deze weblog getypt en mijn haren laten opvlechten door Ymke. Zometeen eten, ik denk nasi met kip en kouseband. Vanavond nog naar de karaokebar met Renate, ik vermoed dat er nog wel een aantal zullen aansluiten…

Nog een paar dagen en dan vertrek ik richting Nederland. Om precies te zijn aankomende donderdag. Woensdag of donderdag zal ik nog een korte update doen van mijn laatste dagen. Want ik ga nog 2 dagen stage lopen, dansen, Koninginnedag vieren en mijn afscheidsparty houden, ofwel nog allemaal leuke dingen voor de boeg.

Liefs Ester

  • 29 April 2013 - 09:17

    Marieke:

    He Ester, heel veel plezier met de laatste loodjes. Hele fijne Koningswissel daar gewenst, lijkt me ook wel heel apart om mee te maken vanuit Suriname. Oranje shirt bij je???
    Heerlijk om je straks weer hier te zien! Kus

  • 29 April 2013 - 11:37

    Karin Van Der Laan:

    Hoi Ester, hoe cool is dat, dat jou werkwijze overgenomen wordt door je mentor, echt een heel groot compliment.
    Geniet nog maar lekker van de laatste dagen (vooral van het mooie weer, de lente wil hier nog niet echt goed lukken).
    We zien elkaar snel weer.
    Groetjes van ons uit Wageningen

  • 29 April 2013 - 13:45

    Natascha:

    Hi Ester, tjonge wat zijn die drie maanden voorbij gevlogen. Nog even en je bent weer hier, ik hoop dat je wat van de heerlijke temperatuur mee in je koffer neemt........
    Vanmorgen is HenkJan op t werk geweest om even afscheid te nemen, dat was erg leuk. Hij had 3 repen milka chocolade meegenomen voor ons.......mmmmmmm heerlijk en heel lief van hem.
    Ik kijk uit naar je laatste verslagje, tot gauw.
    Groetjes, Natas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 65146

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: