Laatste weekje! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Laatste weekje! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Laatste weekje!

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

01 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Deze laatste week begint met een adrenalinekick… Sta ik maandagochtend voor de Spiegel, voel ik iets kriebelen op m’n buik… Ik kijken, zit daar een kakkerlak van zeker 8 cm! Dus ik gil en sla hem weg. Maar ja, niet heel handig sla ik hem precies mijn slaapkamer in. Daar moet hij natuurlijk weg! Zit dat beest op mijn koffer, dus hup buitendeur open en koffer naar buiten. Inspectie van de koffer, geen kakkerlak, huh?!? Weer kijken op mijn kamer, ja hoor helemaal aan de andere kant van de deur loopt dat beest naar boven de muur op. Spuitbus erbij en spuiten maar. Valt hij op z’n rug op de grond, doorspuiten! Draait hij om! Whaa! Bezem erbij en de kakkerlak naar buiten gegolft, maar ja daar stond Lotte inmiddels want die had mij horen gillen. Lotte is als de dood voor kakkerlakken dus die begon ook te gillen. Hup, met de bezem gelijk de kakkerlak doorgetikt naar buiten waar hij op z’n rug bleef liggen. Spuiten met haarlak en de kakkerlak het balkon afgetikt met de bezem… Koffer schoonmaken en de adrenaline laten verdwijnen. Bang voor kakkerlakken ben ik niet, maar ze zijn zo vies!

Stage
Maandag was mijn mentor laat dus met de leerlingen opgestart, de helft van beide klassen 4 was zwemmen en ik had dus de andere helft, eerst rekenen en daarna zouden ze gaan gymmen. Maar omdat het veld vies en modderig was van de regen en de gym meester er niet was ging het niet door. Mooi moment om spelletjes te doen en de leerlingen te laten dansen! Toen de zwemmers weer terug waren moesten ze lezen, begrijpend lezen want van de tekst moest een samenvatting gemaakt worden, dat was lastig! Vervolgens een verkeerslesje over de verkeersborden van mij en een quiz met taal.
Dinsdag was mijn laatste stagedag. Ik mocht mee naar de bioscoop met klas 5 en 6 om een educatieve film te kijken over straatkinderen in Afrika. Was best leuk en gezellig met die grote kids.
Daarna in ‘mijn’ klas 4 afscheid nemen met spelletjes: Memory, Kwartet en Mikado. Vonden ze helemaal geweldig. Vervolgens knuffelkwartiertje waarna ik het school plein ben afgefietst, voor de laatste keer.

Activiteiten
Maandag laatste salsa les, heerlijk salsa gedanst, weer een nieuw figuur erbij om mee af te sluiten. Daarna zouk, blijft heerlijk om te dansen.. Na het dansen buurtje bij nummer 31 aan de overkant om heerlijk lasagne te eten. Toetje was Sabayon, Jummie!
Dinsdag was kroningsdag! Op tv ’s middags wel wat gezien, tussen de bedrijven door. Nog even de stad in voor de laatste dingen en thuis nog even relaxen. ’s Avonds naar Zus en Zo om te borrelen en Koninginnedag te vieren, vervolgens door naar Touché als afsluiting van de avond.
Woensdag laatste volle dag in Suriname, staat in het teken van koffer inpakken, fiets inleveren, lift regelen naar het vliegveld en vanavond afscheidsetentje en feestje: roti en salsadansen!
Als ik in Nederland ben zal ik vertellen hoe de afscheidsparty hier was, natuurlijk kijk ik ook uit naar mijn welkomstfeestje in Nederland!

Morgen vlieg ik ongeveer 18.00 de lucht in om hopelijk een goede nacht te hebben in het vliegtuig en fris te arriveren op Schiphol vrijdagochtend.

  • 01 Mei 2013 - 18:15

    Marieke:

    Reactie op eerste deel van je verhaal: hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha, wahahahahaahaha!

    Tweede deel: knuffeluurtje invoeren, ideetje voor de Hollandse scholen?
    Enne Jeroen mag zich de borst wel natmaken...Kan hij eigenlijk ook salsadansen? Of ga jij hem dat nu leren??

    Fijn dat je je verheugt op de terugreis, met een goed gevoel de zaak daar afronden en dan heerlijk voet op Neerlands' bodem straks....Vast veel plezier met je welkomthuis-party!!

  • 05 Mei 2013 - 20:39

    Carla Compagnie:

    Lieve Ester,

    Het was heel lang stil van onze kant. Dat lag natuurlijk niet aan jou, maar aan ons. De vader van AJ was sinds januari ernstig ziek (herseninfarct). Hij leek eerst op te knappen, maar rond pasen werd hij steeds zieker. Vlak na pasen is hij overleden. We hadden dus een intensieve periode, ook rondom de begravenis. Voor de kids hier best heftig, de eerste opa is nu overleden en dat raakt hen alledrie.
    We zien en horen aan je website dat je hele goede contacten hebt gelegd en dat je goede stage-ervaringen hebt opgedaan. Petje af hoor, zoals je je als juf in Suriname hebt gepresenteerd!

    Fijn dat je zo'n leuk afscheid met je klassen hebt gehad. Prima idee, zo'n knuffeluurtje en wat meer dans in de klas! Hier hadden we vlak voor de meivakantie (26 april) de koningsspelen op d escholen. De meeste scholen vonden deze sport- en speldag, met ontbijt, voor herhaling vatbaar. Wat meer bewegen in de klas kan hier ook prima zijn!

    Veel succes met je allerlaatste loodjes. Een hele goede thuisreis gewenst! Behouden vlucht en welkom weer in Nederland!!!

    groetjes en liefs van Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 65147

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: