voorbereiden - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu voorbereiden - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

voorbereiden

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

02 Januari 2013 | Nederland, Harderwijk

Lieve Familie en vrienden,

De meeste van jullie hebben gehoord dat ik voor een bepaalde periode naar Suriname ga om les te geven. Dit zal specifiek zijn van 2 februari tot 3 mei 2013. Hiervoor is al een hoop gebeurd:
Informatiedagen:
10 en 11 september heb ik veel informatie gekregen over Suriname, de trip, welke stageschool ik heb enz. Hier heb ik ook verschillende studenten leren kennen die ook naar Suriname gaan. Deze studenten gaan lesgeven in Paramaribo. Ik ben de enige die buiten de grote stad zit.

Sponsoractie op stageschool:
Met beide groepen 8 heb ik een sponsoractie gedaan waarbij de leerlingen een kleurplaat in mochten laten vullen. Elk vakje mocht gekleurd worden voor €2, - De leerlingen waren erge enthousiast. Zeker na een presentatie die ik heb gegeven over het onderwijs in Suriname en de omgeving waar ik heenga.

Ticket geboekt:
De vluchten zijn op 2 februari heen vliegen en 2 mei terug vliegen, waarbij ik 3 mei aankom in Nederland.

Info:
Speciaal voor jullie iets meer informatie over mijn verblijf daar.
Ik ga stage lopen / werken op de Sint Thaddeus school in Groningen. Groningen ligt 45 km ten westen van Paramaribo. In totaal heeft Groningen 4 straten en er wonen ongeveer 2300 mensen.
De school daarentegen is redelijk groot. Ik heb me laten vertellen dat elke klas 2 groepen heeft. Dit zou betekenen dat er in totaal 16 klassen zijn. De lesdagen zijn maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 13.00. De taal die wordt gesproken in Suriname is Nederlands en Sranantongo. Gelukkig wordt er lesgegeven in het Nederlands. Als ik aankom mag ik zelf kiezen in welke klas ik wil gaan lesgeven.

Mijn verblijf is in Groningen zelf. Ik mag tegen vergoeding bij een gezin inwonen. Hier ben ik erg blij mee want dan kan ik helemaal onderdompelen in de Surinaamse cultuur.
Daarnaast vlieg ik samen met Gonnie, een student die ik heb leren kennen op de informatiedagen. De eerste nacht ga ik bij haar logeren. Zondag wordt ik dan opgehaald om naar Groningen te reizen. Een trip van ongeveer 1 uur. Vervolgens zal ik kennismaken met het gezin waar ik ga wonen.

In de 3 maanden dat ik er ben mag ik 2 weken naar het binnenland om daar scholen te bezoeken en misschien zelfs les te geven. Dit ga ik samen met Gonnie doen en natuurlijk een goede gids.
Natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden via deze weblog, helaas weet ik nog niet hoe vaak ik over internet zal beschikken. Maar ik weet wel dat de school waar ik ga stage lopen internet heeft.

BELANGRIJK:
Nu begrijpen jullie natuurlijk wel dat er een hoop geld voor nodig is om dit te doen. De vaste lasten in Nederland betalen, ticket, kosten in Suriname, enz. Daarbij zou ik graag een gift doen aan de school in vorm van schoolmaterialen: knutselspullen, leesboeken, lesboeken, educatieve spellen enz.
Voor de scholen in de Rimboe wil ik ook een gift geven in dezelfde categorie.

Nu ben ik natuurlijk hard aan het werk om de middelen bij elkaar te krijgen. Daarnaast wil ik jullie vragen om een bijdrage. In totaal heb ik nog €1000, - nodig om alles rond te krijgen. Jullie mogen een bedrag overmaken naar mijn rekening ovv Suriname. Maar natuurlijk mogen jullie ook een afspraak met mij maken. Ik kook graag en ben goed in lekkere dingen bakken. Dit zou een tegenprestatie kunnen zijn…

26 januari is er ook een feestje gepland. Hierover hebben jullie kunnen lezen op facebook of mail. Ik hoop natuurlijk dat jullie er allemaal zijn...

Alvast heel erg bedankt!!!
Liefs Ester

  • 03 Januari 2013 - 20:00

    Oma Rietberg:

    Hoi Ester,

    Na enig zoeken is het me toch gelukt om op de website te komen.
    Fijn dat je afg. zaterdag bent geweest en persoonlijk tekst en uitleg hebt gegeven!
    Zodat we een beetje op de hoogte zijn van al je plannen.
    De appelflappen waren lekker vanuit de nieuwe trommel. (De oude weggedaan)

    De gift die we zullen overmaken is ruim voldoende hiervoor.
    Dus we komen de 26 niet, om al die lekkere gebakken spullen van je te kopen.
    Maar wensen je wel succes hiermee!

    Bij onze bibliotheek kon ik helaas geen kinderboeken kopen.
    Maar ik zal het nog proberen in Dieren en Velp, of er nog afgeschreven boeken worden aangeboden.
    Voor de basis school leeftijd.

    Je hoort nog van ons,
    Liefs, Oma.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 65259

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: