aankomst & acclimatiseren - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu aankomst & acclimatiseren - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

aankomst & acclimatiseren

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

04 Februari 2013 | Suriname, Groningen

Lieve allemaal,

Sinds ik door de douane en gate het vliegtuig in ben gestapt is er een hoop gebeurt.

De vliegreis ging voorspoedig, verder geen problemen. Vliegtuig is op tijd geland en ik kon zo doorlopen naar de douane. Daar was het heel lang wachtten voor ik eindelijk aan de beurt was om een stempel in mijn paspoort te krijgen. Eenmaal door de douane was het zoeken naar mijn koffer, dit duurde niet zo lang.. zowaar… Volgende uitdaging was degene vinden die me zou komen ophalen. Ik had geen gezicht, geen naam, niets. Op gegeven moment zag ik een bordje met Metze en Ester. Tegelijkertijd hoorde ik naast me: ‘Ester?’. Ja hoor daar stonden 3 dames met een bord waar St. Thaddeusschool op stond. Juf Ankie, directrice Patricia en de dochter van Ankie. Gevonden! Het andere bordje was dus helemaal niet voor mij. Was ik toch bijna verkeerd gelopen!

De reis in de auto was mooi, via Paramaribo naar Groningen. Half 9 Surinaamse tijd waren we eindelijk bij het huis. Ik verblijf bij Patricia en haar 2 dochters. Heb een eigen kamer, mag me thuis voelen en alles doen wat ik wil.. Helaas is hier geen internet. Wel op school, en daar mag ik onbeperkt gebruik van maken.. bijgevoegd wat foto’s.
Aangekomen was ik eigenlijk al heel moe, maar probeerde op te blijven zodat ik gelijk in het goede ritme zou zitten. Dit is gedeeltelijk gelukt. Na kort opfrissen en omkleden rond 22.00 naar bed gegaan. Jeroen nog ge-sms’t dat alles goed was. Dit was natuurlijk erg emotioneel. Hierna ben ik huilend in slaap gevallen. Rond half 4 ’s nachts was ik wakker en kon niet echt meer slapen. In mijn tas zat nog ene cadeautje dat ik pas mocht open maken als ik op mijn verblijflocatie was. Dit dus gedaan. Het was het boekje waar veel van jullie allemaal lieve dingen in hebben gezet. Ja, toen kon ik het wederom niet droog houden. Jeroen was net klaar met werken, dus nog even ge-sms’t.

Op een of andere manier nog even geslapen. ’s Ochtends de klerenkast schoongemaakt en mijn tassen uitgepakt.. Heel definitief.. Ik moet zeggen dat de heimwee nu heel groot is. De mensen hier zijn zo lief dat dit de heimwee nog groter maakt. Vanmorgen is ‘tante’ Patricia zelf meegegaan naar de kerk, terwijl ze daar nooit heen gaat. Tenminste niet de vol evangelische kerk, wel de katholieke kerk. Dit was wederom emotioneel. Veel herinneringen aan thuis en gemis. De dienst duurde erg lang, wel 2! Uur. Eenmaal afgelopen konden we door de stromende regen naar huis lopen.. dikke hoosbui, niet te geloven.

De planning voor komende weken is dat ik groep 5 en groep 7 ga lesgeven. De lesdagen zijn hier van 08.00 tot 13.00, dus dat betekend 07.15 vertrekken naar de school. Deze is gelukkig dichtbij. Om 13.00 wordt er op school gegeten en daarna is de naschoolse opvang tot 17.00. Mijn dag is hiermee redelijk gevuld, heerlijk..

Ik heb inmiddels een Surinaamse simkaart. Mijn nummer is bekend bij Jeroen, mocht je dat willen weten. Er is hier nergens wifi. Ik kan internetten op school door de kabel in mijn laptop te stoppen. Op mijn telefoons (NL en SR nummer) heb ik dus nul bereik.

Dan nog het weer. Daar zijn jullie vast benieuwd naar ;-). Het is hier rond de 25⁰C, momenteel veel bewolkt en regenbuien. Af en toe een zonnetje tussendoor. Voor anderen de tijd. Het is hier precies 4 uur eerder dan bij jullie. Als ik om 08.00 begin met lesgeven, is het bij jullie al 12.00.

Dit voor zover, volgende keer vertel ik over het lesgeven en de school.

Liefs Ester

  • 04 Februari 2013 - 12:52

    Henk-jan:

    Esther!!

    Veel plezier en maak er wat moois van!
    Toch altijd leuk zon ervaring!

    Leuk om te lezen dat alles goed gaat en je een beetje goed wordt opgevangen!

    Groetjes,
    Henk-jan

  • 04 Februari 2013 - 14:19

    Theresia:

    Hi Ester
    Heerlijk om te lezen dat tussen de tranen door...het allemaal goed is verlopen.Top meis!Je was natuurlijk ook gaar van de reis en dan bij lieve mensen....ik zou het vast ook niet droog houden.
    Hoop dat je een super gezellige tijd hebt,met een lekker zonnetje(kun je ons allemaal de loef afsteken met je mooie bruine kleurtje)
    Ik lees wel weer wat voor leuks grappigs en spannends je beleefd.
    liefs xx me


  • 04 Februari 2013 - 17:03

    Oscar :

    toi toi toi meidje..
    Fijn dat je ook in Suriname lieve mensen om je heen hebt. Geniet het !!
    Sterkte met de kennismakingen op de school.

    Shalom
    pa

  • 04 Februari 2013 - 19:10

    Roos:

    Leuk Es,
    Fijn dat het goed is daar. Zet hem op he!
    Roos

  • 04 Februari 2013 - 19:46

    Jenny En Gabor:

    Fijn dat je veilig bent aangekomen! Heel veel plezier daar, het is vast een hele leuke ervaring :)
    En wat een heerlijk weer!!!
    Liefs

  • 05 Februari 2013 - 01:24

    Mam:

    Ja die emoties he... daar hebben we er genoeg van; op de gekste momenten...!!
    Fijn je verslag al te kunnen lezen en dat je ontvangst zo warm en gezellig was. Dat klinkt heel goed. Fijne tijd daar lieverd. En ja ...tussen de buien door hier en de knoer harde wind momenteel klinkt jouw zonnige weer toch wel erg lekker hoor! Geniet het maar dubbel en dwars voor mij erbij!!

    Dikke knuf,
    Mam

  • 05 Februari 2013 - 09:35

    Oma Rietberg:

    Hoi Ester,

    Fijn dat je zo aardig bent ontvangen. Dat alles nu heel erg op je afkomt is natuurlijk te begrijpen.
    Jeroen heeft nog even gebeld dat je goed was aangekomen. We denken aan je !
    Liefs Oma en Opa.

  • 05 Februari 2013 - 11:06

    Wim & Frederike:

    Lieve Ester,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en gelukkig ben je met de juiste mensen mee gegaan. Dat had wat geweest zeg, wel in Paramaribo aankomen maar dan bv. in Alkmaar belanden (dat ligt een uurtje ten oosten van jou heb ik net opgezocht) in plaats van in Groningen:) Geniet van je tijd daar!
    Dikke knuffel, Frederike

  • 09 Februari 2013 - 10:44

    Edith:

    Super leuk om te lezen. Ik ben benieuwd naar je les verhalen. Ik hoop dat de heimwee en het gemis wat minder voor je wordt maar het is wel logisch dat nu je er definitief bent alles tot je doordringt. Veel plezier en geniet van het mooie weer.

    Groeten Edith

  • 11 Februari 2013 - 14:08

    Natascha :

    Hi Ester,
    Wat leuk om te lezen hoe t met je gaat, net of ik er een klein beetje bij ben haha.
    Mis je wel op t werk, maar Henk Jan maakt veel goed ;) je hebt hem goed ingewerkt. Nog bedankt daarvoor.
    Geniet van alles, groetjes Natas

  • 11 Februari 2013 - 22:54

    Opa Sijtsma:

    Dag lieve kleindochter,

    Vanmiddag in de gang nog even staan kijken voor de verrassende collage die ik van jou voor mijn 73ste verjaardag heb gekregen. Toen dacht ik: eerst Ester een bericht sturen en vertellen wat er allemaal sinds jouw vertrek is gebeurd. Betty en ik zijn vijf dagen naar Rome geweest en hebben toen onder meer de Paus gezien en gehoord toen hij op zondagmiddag om twaalf uur het evangelieverhaal voor die dag uit Luicas voorlas en alle aanwezigen op het Sint Pietersplein de zegen in diverse talen meegaf. Nu, vandaag, heeft hij afgekondigd dat hij eind februari ermee stopt en er dus een nieuwe Paus gekozen gaat worden. Het was een hele belevenis om in Rome allerlei oude gebouwen te bezoeken, waaronder het Colosseum, de Friesche Kerk, het Vaticaan en veel andere bekende en onbekende dingen. We hebben heel veel gelopen, zijn met de metro, de bus en de trein geweest, enfin, teveel om op te noemen. Donderdagmorgen om kwart voor drie naar bed en om negen uur stonden je vader en Bas voor de deur en zijn we gedrieën naar Bram in Winterberg vertrokken. Hij had mij uitgenodigd in verband met mijn verjaardag en we hebben met zijn viertjes een paar kostelijke dagen gehad, waarin we genoten hebben van het eten en drinken, praten en skieen. Zeer de moeite waard en ik heb hem vanmiddag ook een mail gestuurd en nogmaals bedankt voor de fantastische dagen. Oscar heeft gezegd dat er een boekje gemaakt gaat worden, waarin allerlei hoogtepunten - envan mij uiteraard dieptepunten wat betreft het skieën enz. - gemaakt gaat worden, zodat wie dat wil te zijner tijd ervan genieten kan en het voor het nageslacht in die vorm blijft bestaan.
    Jij hebt niet alleen een lange en vermoeiende reis achter de rug, maar elke dag maak je veel mee, waarover je schrijft en wat tussen de regels is te lezen. Een goede zaak dat je zo bij je gevoel kan komen en je kwetsbaar durft op te stellen. Heel herkenbaar voor mij, want ik moest toen ik je bericht/verslag las denken aan toen ik 50 (ja ja!) jaar geleden in Djajapura op het vliegveld stond in Nieuw Guinea en iemand zei:"Wat moeten we nu met die Sijtsma"! omdat er niemand was die van mijn komst die dag op de hoogte was...Lieve Ester, gevoelens die je als jong iemand - wat heet! - dan hebt, die zijn met geen pen te beschrijven en nauwelijks voor een ander mee te voelen. Heel goed van je om het ook van je af te schrijven en ik ben er zeker van dat het elke dag beter gaat, ondanks ver van Jeroen en anderen en het heimwee dat ineens de kop op kan steken. Ik wens je een gouden tijd, een levenservaring die je hopenlijk met je meedraagt en die je sterker maakt en leert goed naar jezlef te luisteren en die beslissing(en) te nemen die het beste voor je is/zijn,.

    Het is hier bijna elf uur en jij leeft vier uur eerder, dus misschien lees je dit nog voordat je je bed opzoekt. Van ons beidjes in Epe niet alleen de hartelijke groeten maar ook onze gebeden voor jou, dat het je goed mag gaan en dat je in vrede en vertrouwen verder gaat. Veel liefs van ons, opa en oma S.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 65143

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: