Nog maar 14 dagen! & Gezocht Sponsors! - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Nog maar 14 dagen! & Gezocht Sponsors! - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Nog maar 14 dagen! & Gezocht Sponsors!

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

02 Juli 2011 | Nederland, Harderwijk

Lieve vrienden, familie en anderen,

Nog 14 dagen dan is het zo ver! Dan ga ik uitvliegen naar Oeganda om onderstaand project te bezoeken en zelf, samen met onze reisgroep, het lessyteem daar te zien en tips te geven om de werkvorm van het lesgeven niet alleen klassikaal te doen maar te variëren.

Graag wil ik nogmaals jullie aandacht trekken voor het sponsoren van de actie in Oeganda. In het vorige berichtje heb ik een aantal voorbeelden genoemd die Edukans steunt en organiseerd.
Hieronder zal ik vertellen over het project dat ik zelf ga bezoeken. Project POBEDAM.

Allereerst: Weet je meer mensen die dit interessant vinden en zulke projecten willen sponsoren? Stuur deze link door! Ik heb informatie op papier die ik kan toesturen en ook een rekeningnummer van Edukans waarmee een gedeelte van de gift belastingaftrekbaar wordt.

Dan Project POBEDAM: POBEDAM staat voor Partnership on Basic Education Development and Management. Ofwel het verbeteren van het niveau van lesgeven en het management van de scholen.
POBEDAM is gevestigd in Lira, Oeganda en steunt 25 scholen in de regio. Na het geweld van ade afgelopen tijd is 95% van de bevolking weer terug gekeerd naar hun dorpen en zijn de meeste scholen weer open. Helaas zijn er nog niet genoeg middelen om les te geven, de faciliteiten zijn onvoldoende, maar ook 'het systeem' moet weer worden opgebouwd. De District Educatie Bureau's funcioneren niet zoals het moet, de Schoolinspectie is niet op orde, School Management Comites en ouders comites functioneren ook niet.

POBEDAM zorgt, in samenwerking met de plaatselijk katholieke en anglicaanse kerk, voor de volgende acties:
- dat de directie en comites weer gaan functioneren
- trainen van betrokkenen (directie, leerkrachten, comites, leerlingenraad) met betrekking tot rollen en verantwoordelijkheden voor beter onderwijs.
- verbeteren van schoolinspectie en supervisie
- capaciteit van POBEDAM verbeteren om het programma goed uit te voeren en meer inpact te hebben in de samenleving

Momenteel doet POBEDAM dit op 25 scholen. Om bovenstaande acties te doen en de onderstaande doelen te bereiken, kost dit per school €2400,-

De doelen zijn dat voor eind 2011:
- op 20 scholen het management sterk verbeterd is
- op 25 scholen het financiele management transparant en volgens de regels is
- op 15 scholen de leerprestaties aanmerkelijk verbeteren
- op 25 scholen de schooluitval met de helft is terug gedrongen

Willen jullie hier meer informatie over op papier, schrijf dan een berichtje hieronder met je adres dan stuur ik het zo snel mogelijk op. Natuurlijk mag je me ook bellen als je m'n telefoonnummer hebt.

Ik hoop jullie aandacht hiervoor te hebben getrokken en dat jullie het belang zien van goed onderwijs in Oeganda. Hoe beter het onderwijs en hoe meer kinderen dit volgen, hoe beter dit zal zijn voor de opbouw van het land en de economische groei.

Ofwel Steun dit project door te storten op: 13.94.21.122 tnv C.T. Sijtsma. Ik zorg ervoor dat het geld naar dit project gaat, en niet naar andere projecten van Edukans.

Nogmaals, weet je iemand die dit ook interresant vind? Stuur dit bericht door!

• 06 Juli 2011 - 16:55

Petra Rietberg:

He Es ziet er leuk uit, hoe loopt je actie inmiddels?

Veel liefs en suc6
    mam