Laatste info... - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Laatste info... - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Laatste info...

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

10 Juli 2011 | Nederland, Harderwijk

Lieve Allemaal,

Terwijl ik dit berichtje schrijf zie ik dat het nog maar 6 dagen duurt voordat ik naar Oeganda ga vliegen.. Wat gaat dat snel zeg. Ik moet zeggen dat de zenuwen nu beginnen te komen. Nog 3 dagen werken en dan tas inpakken, hopen dat het past en ik niets vergeet…

Dit wordt dan ook het laatste berichtje wat ik schrijf voordat ik weg ga. Zodra ik in Oeganda ben, zal ik een link op deze site zetten waar elke dag een update wordt gepost van onze groep. Zo kunnen jullie per dag zien wat ik heb meegemaakt. Voor de duidelijkheid, ik vlieg aanstaande zaterdag om 19.00 ’s avonds en ben dan zondagavond op de plaats van bestemming. Vrijdagavond 29 juli ben ik om 20.30 weer terug in Nederland.

Nu dan even heel concreet persoonlijke informatie van hoe en wat. Zoals eerder genoemd ga ik naar Oeganda met als doel het onderwijssysteem in Oeganda een boost geven, dat wil zeggen op die paar scholen (5) waar wij met onze groep PABO studenten komen. Deze groep bestaat uit 14 studenten van verschillende PABO’s in Nederland.13 dames en 1 jongen. Daarnaast gaan er 3 begeleiders mee vanuit Edukans.

In Oeganda gaan we samenwerken met PABO studenten van daar om van elkaar te leren. Dat wil zeggen ik geef een les die ik heb voorbereid en de Oegandese student bestudeerd mijn les. Dan visa versa. Vervolgens gaan we samen lessen geven. Onderdeel daarvan is ook dat we op de campus van de Oegandese studenten slapen. 1 of 2 nachten, om echt te ervaren hoe ze daar studeren en leven. In totaal gaan we 6 dagen lesgeven van de 10 die we op de lokatie zijn. In die 6 dagen gaan we vooral de werkvormen van lesgeven uitbreiden. Momenteel is lesgeven in Oeganda frontaal, de leraar staat voor de klas en verteld en de leerlingen (gemiddeld 50-60 per klas) moeten maar luisteren en volgen. Wij willen de werkvormen graag uitbreiden naar interactief lesgeven. Ofwel ook in groepjes werken, in spelvorm, zelfontdekkend leren enz. Dit is ook waar ik in het afgelopen jaar op school veel over geleerd heb.

Nu ga ik daar zelf heen met de volgende doelen:
- Onderwijssysteem leren kennen en verbeteren in samenwerking met Oegandese PABO studenten
- Handreikingen geven om de werkvormen van lesgeven meer te variëren. Ofwel niet alleen klassikaal lesgeven maar ook in groepjes of met een toneelstuk, etc.
- Mezelf ontwikkelen in het lesgeven en werkvormen toepassen bij grote groepen leerlingen.
- Een aantal scholen van het project POBEDAM bezoeken en bekijken hoe de voortgang van het project gaat.
Natuurlijk zal ik hier zelf veel van leren en genieten. Daarnaast weet ik dat de meeste mensen daar christelijk zijn en ze hierop bouwen. Ik wil mijn geloof met hun delen en zien hoe zij hun leven met God daar ervaren.

De link tussen mijn reis en project POBEDAM is hetvolgende:
- POBEDAM is een project van Edukans
- Ik ga met Edukans naar Oeganda omdat Edukans bekend is op alle basisscholen en Oeganda de bestemming was van de zomerreis. De reizen in Mei en Oktober kon ik ook voor kiezen maar die periode vond ik niet handig in combinatie met mijn werken en school.
- POBEDAM werkt net als wij samen met de plaatselijke bevolking, plaatselijke kerk, plaatselijke bestuur en de ouders zelf.
- Ik ga POBEDAM bezoeken om te zien hoe dat gaat en daar te helpen de leerkrachten meer werkvormen te leren. Maar ook om te zien wat de voortgang is van de processen, deze staan beschreven in mijn vorige berichtje.

Met bovenstaande informatie wil ik nogmaals vragen om POBEDAM te steunen. Onderwijs is belangrijk, helemaal goed onderwijs. Hoe minder kinderen stoppen met school omdat het te moeilijk voor ze is hoe meer kinderen hun opleiding halen. Als deze kinderen de maatschappij in gaan zullen ze een goede baan krijgen en daarmee de groei van het land bespoedigen. Op sociaal, levensbeschouwelijk maar ook op economisch en politiek vlak. En dat is wat Oeganda nodig heeft!

Je kunt POBEDAM steunen door een gift te storten op:
Giro 515 t.n.v. Edukans Amersfoort o.v.v. Ester Sijtsma OE11OEA12. Dan gaat het rechtstreeks naar het project dat ik ga bezoeken en is het belastingaftrekbaar. De vermelding is dus ERG belangrijk.

Je steun wordt enorm gewaardeerd!

Om even aan te geven hoe ik nog meer bezig ben geld binnen te krijgen:
- Ik werk nu bij Tempo-Team, daar heb ik gevraagd om dit project te sponsoren. Ik heb een bedrag gekregen.
- Op mijn stageschool heb ik een sponsorplan voorgelegd, deze is helaas afgewezen.
- Op mijn nieuwe stageschool, vanaf 15 augustus ga ik wederom een sponsorplan voorleggen. Deze hoop ik te mogen doen met de leerlingen van groep 5 en 6. Totaal 6 klassen. Daar zal ook een bedrag uitkomen wat rechtstreeks naar Edukans gestort gaat worden.
- Binnen de familie heb ik verschillende bedragen gekregen.
- In OEganda zelf wil ik verschillende armbandjes kopen die ze daar zelf maken van hout, touw en andere materialen. De armbandjes ga ik in Nederland weer verkopen. De opbrengst hiervan stort ik op de rekening van Edukans. Heb je hier belangstelling voor? Geef dat hieronder dan aan zodat ik er rekening mee kan houden.

Natuurlijk heb ik jullie steun nog steeds nodig! Dus denk niet dat alles al binnen is, want zover zijn we voorlopig nog niet. Totaal moet ik €2000,- hebben om het project met de gehele groep te kunnen steunen.

Heb je nog vragen of een bemoediging? Dan kan je die hieronder kwijt als berichtje. Deze lees ik zo vaak mogelijk zodat je zo snel mogelijk een reactie terug krijgt.
Dankjewel dat jullie meeleven en me steunen. Als laatste wil ik vragen of jullie voor mij, de groep en het project willen bidden de komende tijd. God gaat altijd met me mee en ik zou dit niet zonder Hem kunnen.

Veel Liefs,
Ester

  • 10 Juli 2011 - 21:41

    Oscar:

    heey stoere,
    Succes met je laatste dagen en voorbereidingen. Je zult vast enorm veel meemaken en leren en dat neemt niemand je ooit af. . .
    Hoop dat je tijdens of snel na je Oeganda experience je hele projectbedrag bij elkaar krijgt.
    toi toi toi

  • 11 Juli 2011 - 07:49

    Pauline:

    Ha Ester!
    Heel veel succes bij alle voorbereidingen en alvast een hele goeie reis gewenst! Heel leuk dat je dit gaat doen!
    liefs Pauline

  • 11 Juli 2011 - 08:27

    Oma Rietberg:

    Lieve Ester,
    Je bent dagelijks in inze gedachten. We zullen persoonlijk voor jou maar zeker ook voor de groep en het belangrijke project bidden.
    We wensen je veel vertrouwen en een heel goede reis met elkaar.
    Er zullen veel nieuwe indrukken op je af komen. Maar je bent niet alleen!

    Onze Hemelse Vader is overal.
    Liefs Oma en Opa Rietberg

  • 11 Juli 2011 - 15:54

    Jonathan út Fryslân:

    dag vrolijke snuiter,
    voor zo'n avontuur mag je wel een sterke maag hebben (t voedsel is doorgaans niet wat we hier gewend zijn). t kan zijn dat ik achter loop op de feiten, maar heb je de t benodigde bedrag inmiddels al bij elkaar? veel succes iig ;-)

  • 12 Juli 2011 - 10:57

    Mamma:

    Dag Lieverd

    Wat een uitdaging heb je weer ... allemaal spannende ervaringen. Persoonlijk, inter collegiaal, met de oegandesen (hopelijk goed gespeld), met de cultuur/het land... een rijke ervaring kan het gaan worden! Maar het past bij je meis! Heel veel plezier en af en toe eens rustig ademhalen en genieten? Veel liefs mam

  • 12 Juli 2011 - 16:29

    Ester Sijtsma:

    Wat leuk om al jullie reacties te lezen! Ik geniet er zo van!
    Verder een paar antwoorden:
    @ Jona: Ik heb nog niet het hele bedrag bij elkaar, dus ik ga vrolijk door met verzamelen en acties houden...
    @ mamma: Ik ga mijn best doen... ;-)

  • 13 Juli 2011 - 12:40

    Lindsey:

    Hey meid!

    Super dat je daar heen gaat!! Heel veel plezier en doe vooral veel ervaring op!! Kan je echt gebruiken hier in Nl!!
    Btw.. doe voor mij maar zo'n armbandje^^ lijkt me wel leuk! Ik hoor wel wat je ervoor moet hebben :)

    Veel liefs :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 65159

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: