Nationale Complimentendag - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Nationale Complimentendag - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Nationale Complimentendag

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ester

25 Juli 2011 | Oeganda, Lira

Lieve lezers,

Hierbij het verslag van zondag.
Wederom veel lees en kijkplezier!

Door: Maaike Morrenhof

Vanmorgen worden we om kwart over zeven gewekt omdat we om half negen in de bus moeten zitten. Rond negen uur komen we aan bij de Church of Uganda. Daar wachten we een uurtje en om tien uur begint de dienst. Het is een leuke ervaring! Er zijn dingen die je in een Nederlandse dienst ook hebt, zoals bidden en zingen, en worden ook brieven uitgedeeld. Waarschijnlijk zijn die brieven naar de kerk gestuurd omdat de mensen geen adres hebben. Daarna wordt er gecollecteerd. Dit gaat alleen wel iets anders dan in Nederland. Er wordt gelijk verteld hoeveel geld een aantal rijen ophalen en daarna worden er zelfs dingen geveild. Eerst bijvoorbeeld een lolly, schoensmeer en mais, maar na enige tijd verschijnt er een kip op het toneel. Ze wordt, vastgehouden aan haar poten, geveild. Eenmaal, andermaal, verkocht voor 21.000 shillings. Tot onze grote verrassing doneert de koper de kip aan ons en die loopt hier momenteel ergens buiten over het terrein van het hotel.

Na de kerkdienst gaan we naar het hotel voor lunch en nadat we de aardappelen achter de kiezen hebben vertrekken we richting Lake Kwania. Daar gaan we varen met bootjes. Eenmaal aangekomen is er wel sprake van een licht misverstand en moete de boten nog geregeld worden. Uiteindelijk kan iedereen die dat wil mee. Omdat de bootjes wat kleine gaatjes hebben wordt er permanent iemand aan het werk gezet om te hozen. Maar het is leuk en we hebben gevaren J.

Als we terug zijn frissen we ons even snel op en gaan we evalueren met de hele groep. We hebben gepraat over onze verwachtingen van Afrika en wat hiervan is uitgekomen. Daarna besteden we aandacht aan Nationale Complimentendag, want dat is het vandaag. Iedereen geeft iedereen een of meer complimenten en dat is geweldig!
Tot besluit weer een heerlijke maaltijd en vanavond zitten we met z’n allen in het hotel om de lessen voor morgen voor te bereiden. Er wordt hard gewerkt en we hebben weer zin in onze volgende lesgeefdag!