Een dag shoppen + afscheid op de PTC! - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Een dag shoppen + afscheid op de PTC! - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Een dag shoppen + afscheid op de PTC!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ester

28 Juli 2011 | Oeganda, Lira

Beste volgers,

Hierbij het verslag van woensdag, de laatste dag in Lira.

Het verslag van vandaag (donderdag) zal Ester naar alle waarschijnlijkheid zaterdag of zondag weer zelf posten.

Veel leesplezier!

Jeroen

Door: Irene de Vries en Barbera Quist.

Met potten en pannen worden we deze ochtend gewekt door Janieke en Marlou. Na het ontbijt krijgen we een korte cursus afdingen.
Stap 1: Vragen naar de prijs
Stap 2: Verbaasd reageren
Stap 3: Tegenbod doen
Stap 4a: Kopen
Stap 4b: Doen alsof je wegloopt
Stap 5: Laatste bod

Dan is het nu eindelijk tijd voor het shoppen. We gaan naar Lira-town.

Morgen gaan we ook nog naar Kampala om te shoppen. Oegandese trommeltjes zijn favoriet. De cursus afdingen heeft zeker geholpen. We gaan naar de markt en ook nog even naar de plaatselijke supermarkt.

We lunchen bij de PTC en bereiden de toneelstukjes voor. Wij Nederlanders maken een stukje over hoe wij de Oegandezen zien en zij maken een stuk over hoe zij ons Nederlanders zien.
Het is eindelijk tijd voor de speech. Helaas is het nog niet de Oegandese tijd. Die doen er altijd iets langer over voordat ze ergens aan beginnen.
Tijdens de afscheidsspeech wordt er veel gesproken, maar ook gedanst, gezongen en gespeeld. Zowel door ons, als door de Oegandezen. Aan het eind van de speech vragen we iedereen op te staan en mee te doen met “AJOOO”. Dit is ons favoriete lied. Echt iedereen doet mee. Ook de Oegandese leerkrachten laten zich van de beste kant zien. Dit vinden de Oegandese studenten heel bijzonder.

Daarna hebben we avondeten op de PTC. Erg jammer dat de Oegandese studenten niet mee mogen eten.
Nu moeten we toch echt afscheid gaan nemen van onze Oegandese studenten. We beginnen met het geven van de cadeautjes geven. De studenten zijn hier heel blij mee. Er worden veel knuffels uitgedeeld.
Het is nog steeds “Nationale complimentendag”: iedereen geeft elkaar een compliment. Dit is een hele belevenis voor de studenten. Na een allerlaatste groepsknuffel hebben we nog even de tijd om nog wat knuffels uit te delen aan studenten. Uiteindelijk stappen we in de bus. Nu hebben we echt afscheid genomen.