Knutsellessen, Bezoek en Roti! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Knutsellessen, Bezoek en Roti! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Knutsellessen, Bezoek en Roti!

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

17 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Deze keer wat eerder aangezien ik nu wel tijd heb en morgen en overmorgen waarschijnlijk niet.. Veel leesplezier en dank voor al jullie reacties tot nu toe, ik vind het heerlijk om die te lezen!

Knutsellessen
Deze week staat in het teken van knutsellessen. Zoals vorige week geschreven ga ik in elke klas een knutsel les geven. Afgelopen vrijdag klas 1 en 2. Deze maandag beide klassen 4. Samen hebben we 3D eieren gemaakt die de leerlingen aan een touwtje hangen. Dit touwtje kan worden opgehangen in de klas zodat er een beetje een paassfeer komt.
Dinsdag was ik ziek, kleine buikgriep van verkeerd eten. De lessen van deze dag zijn dan ook verzet naar de donderdag
Woensdag knutsellessen in de klassen 5 en 1 klas 6. Opdracht voor de klassen 5 was een keuze uit 3 knutselwerken. Een tangram in de vorm van een ei, welke getransformeerd kon worden tot kip in verschillende houdingen. Een vouwblaadje vouwen tot een kuiken die uit een ei komt. En een soort glas in lood ei. Alle leerlingen kozen voor één van de eerste twee knutselwerken. Resultaat mocht op papier geplakt worden en versierd. Klas 6 mocht schilderen. Hun eigen idee van Pasen. Om ze te helpen heb ik het woord Pasen op het bord geschreven. De leerlingen mochten daaromheen alles schrijven waaraan zij dachten met Pasen. Een woordspin dus. De schilderijen zijn heel mooi geworden!
Donderdag knutsellessen met klassen 3 en de andere klas 6. Klas drie heeft een paasmobiel gemaakt. Met satéprikkers, touw, eivormen en een hoop versierspullen zijn de mooiste paasmobielen gecreëerd.

Activiteiten
Maandag hadden we samenkomst met alle studenten van het interactum in Nederland. Dit interactum zitten verschillende scholen bij aangesloten, o.a. de mijne: Marnix Academie. Vanuit alle scholen kwamen er 2 docenten uit Nederland om ons te bezoeken, 1 van de Marnix en 1 van de Pabo Zwolle. In de 2 weken dat ze hier zijn komen ze bij iedereen op school kijken en filmen. Ik ben woensdag 20 maart als laatste aan de beurt. Deze dag dus ontmoeting en even kort kletsen over hoe het nu gaat en de planning voor de 2 weken dat ze er zijn.
’s Avonds had ik weer salsa les. Dit gaat steeds beter, ik begin de namen van de figuren te herkennen en kan steeds beter aanvoelen waar de heer mij heen leidt. Ik word steeds soepeler, nu nog oefenen met balans in de snelle draaien.
Dinsdag bedhangen, weblog bijwerken, dagboekje schrijven, lessen maken, kleren wassen en chillen.
Woensdag had ik verschrikkelijke hoofdpijn, waar ik flink van baalde! Helaas kon ik m’n kamer niet in omdat ze bezig waren de airco te maken. Fijn zo 2 dagen voordat ik ging verhuizen. Uiteindelijk een paar uur geslapen toen ze klaar waren en vroeg naar bed.
Donderdag na stage heerlijk in ons bad in de tuin gezeten, het was zulk heerlijk zonnig weer, en warm! ’s Avonds natuurlijk salsales en daarna vrij dansen in Havana.
Vrijdag spullen inpakken en beneden wachten tot ik eindelijk mocht verhuizen. Rond 18.30 waren ze klaar voor mijn komst en mocht ik met mijn spullen naar de overkant van de straat. Daar kwam ik in een mooi appartement op de 1e verdieping met 3 slaapkamers, goede keuken, balkon aan beide kanten, badkamer met bad en douche apart, etc. Supermooi! Mijn huisgenoten, 2 Nederlandse meiden, zijn erg aardig en we kunnen het goed met elkaar vinden.
’s Avonds om 21.00 een inhaal salsales, waarna we door zijn gegaan naar ’t Vat. Ditmaal werd ik menig maal gevraagd om te dansen, wat ego strelend was.. en heerlijk om te doen..

Weekend
Zaterdag relaxt opgestaan, gekletst met mijn huisgenoten en rond het middaguur vertrokken naar zwembad Zin. Klein bad met daaromheen bankjes om te zitten en aan een kant ligstoelen. Aangezien het heel warm was, >35⁰C, met felle zon bevonden we ons heerlijk in het zwembad. Later relaxt langs de rand zitten of een boek lezen.
Om 17.00 moest ik terug zijn want ik mocht helpen roti maken voor 40 man! Eindelijk een recept en leuk om te doen. Vooral de rotibladen is leuk, wel bewerkelijk. Na 3 uur waren we klaar met koken en konden we gaan eten, jammie!!
Zondag een relaxdagje. Wasje gedraaid, geskypt, filmpjes gekeken en in het zwembad gezeten aan de overkant van de straat, bij mijn andere ‘huisgenoten’.

  • 17 Maart 2013 - 20:42

    Opa Sijtsma:

    Dag Ester,

    Oma maakte mij attent - ik ben niet zo'n man die elke dag zijn mail controleert en zeker niet op zondag -op een bericht van jou en ik dat dus dadelijk gelezen. Boeiend zoals altijd wat je vertelt en meemaakt en ik bewonder je dat je dat salsa dansen zo goed beoefent, het lijkt mij nl doodvermoeiend. En wat het eten koken betreft, ik zie ernaar uit dat je eenmaal terug in Nederland een avond voor de familie gaat koken en wij meemaken wat ij daar hebt geleerd en genoten. Is het zwaar eten, met veel groente, ik zeg maar wat, maar ik heb werkelijk geen idee wat je kookt en eet. Leuk voor je dat het lesegeven zo goed gaat en dat je de hier in Nederland klaargezette spulletjes daar zo goed kunt gebruiken: lijkt me geweldig met vouwblaadjes een kip enz. te maken.

    Hier is het de afgelopen week anders gelopen dan de planning was: we zouden vorige week donderdag vertrekken naar Oostenrijk om te skiën, zoals we elk jaar tot op dit jaar hebben gedaan. Helaas had oma een paar dagen daarvoor veel jeuk en aan de linkerkant van haar hoofd felle pijnstoten. De dokter adviseerde en vertelde dat het gordelroos was, medicijnen voorgeschreven, en dat betekende dat we niet zijn gaan skiën, zoals je zult begrijpen. Nu, na een dag of tien gaat het, met zware medicijnen, gelukkig weer wat beter, maar ze moet het wel rustig aan doen, en dat valt soms niet mee.

    Ik ben dus bevorderd tot kok,stofzuigen, boodschappen doen en al die dingen die ik daarvoor trouwens ook al vaak deed, maar nu wat vaker moet (!) doen.

    Nu, ik weet niets meer te vertellen en daarom wens ik je alle goeds, veel geluk en leerervaringen en bovenal plezier.

    Lieve groeten, vrede en vertrouwen,

    opa en oma

  • 18 Maart 2013 - 03:25

    Mam:

    Dag Lieverd, je klinkt weer als van ouds. Heel goed! Fijn dat je nu alles wat beter naar je zin hebt kunnen organiseren. Toch mooi als je goed weet wat je wel en niet leuk vindt en waar je je prettig bij voelt. Maakt keuzes maken toch een stuk gemakkelijker hoor ik wel.

    Wat een prachtige trips maak je. Mooi daar bij die waterval. Bijzondere wegen die de bus doorkruist, zag ik. Mooie foto's om een indruk te krijgen van wat je allemaal ziet daar.

    Je enthousiasme doet het goed bij de kinderen van de klassen viel mij op. Ze tonen zo blij hun gemaakte knutsel werken. Echt leuk! Goed gedaan! Viel mij ook op dat je je leuk kleed dame! Een echte vrolijke juf!

    Beter appartementje is ook niet verkeerd voor je tweede helft van je zijn daar. Geniet het. Maar dat doe je nu aardig zo te lezen.

    Hvj, liefs mam

  • 18 Maart 2013 - 12:54

    Oma Rietberg:


    Hallo Ester,

    Fijn dat je na afgl. dinsdag weer opgeknapt bent. En met alle klassen zulke leuke verschillende knutsel producten maakt.
    Op de foto" ziet het eind resultaat er erg leuk uit.
    De kinderen vinden het ook een hele uitdaging om zo creatief bezig te zijn. Dat zijn ze vast niet gewend
    een crea-les.
    Dus 20 maart een bezoek uit Nederland van de Pabo Marnix.
    De beoordeling zal wel goed uitpakken denk ik!

    Ik begriijp, dat je weer opnieuw aan het verhuizen gaat naar de overkant.
    Hoort dat ook bij huize Fanna?
    Geniet nog lekker van het dansen (zie foto) nu het steeds beter begint te lukken.

    Liefs, van Oma en Opa R.

  • 20 Maart 2013 - 13:31

    Jan Willem De Sain:

    Beste Esther,

    Wij lezen wekelijks je berichten en wij hebben de indruk dat het een geslaagde studiereis is. Bedankt voor je kaart.

    Jan-Willem

  • 21 Maart 2013 - 13:53

    Frederike:

    Hoi Es,

    Leuke dingen die je daar doet. Wat zijn de kinderen enthousiast en wat maken ze leuke paaswerkjes. Super hoor. Dank ook voor je kaart. Prachtig die waterval.
    Geniet maar weer.

    Wim & Frederike

  • 22 Maart 2013 - 15:01

    Opa Sijtsma,:

    Met zeer veel genoegen heb ik je gehoord en gezien als een ervaren juf. Goed je boodschap overgebracht, rustig en met aandacht voor de klas en de enkele leerling. Dat zit wel goed, denk, en ik zie mezelf meer dan veertig jaar geleden weer voor de klas staan

  • 22 Maart 2013 - 15:14

    Opa Sijtsma,:

    Tja, dat kan maar weinig mensen overkomen, maar ik ben er een van: ik zit een boodschap te tikken, kijk even naar de getikte tekst en het is allemaal foetsie. Dus weer begonnen met je een compliment te maken voor de manier waarop je les hebt gegeven: met een heldere stem en duidelijke uitleg, aandacht voor de klas en de enkele leerling die wat meer uitleg nodig heeft. Prima gedaan, en onwillekeurig dacht ik aan mijn tijd als onderwijzer in Nes, achter Dokkum, meer dan vijftig (jawel, dit is geen tikfout!)jaar geleden. Het is en blijft fijn werk, met mensen in een leerproces te zijn, zowel voor de leerkracht als voor de leerling een gebeuren dat je verrijkt. Onderschat de leerling maar niet, ze weten vaal meer dan je denkt of vermoedt. Zoals professor Kuitert zei in zijn inaugurele oratie: "k hoop de studenten een dag voor te blijven"". Mooi werk ook, voo0ral als je ziet hoe leergierig de kinderen zijn en betrokken bij de uitleg en de vragen. Nogmaals, Ester, prima gedaan, ik zeg: een geboren onderwijzeres.

    Morgen preek ik in Oldebroek, het is Palmarum, de intocht van de Heer in Jeruzalem. Een geweldig gebeuren, waarin mensen gemakkelijk met hun enthousiasme aan de haal gaan (denk aan de nieuw Paus, die met twee woorden ( Bonna sera) de mensen voor zich infaam. We hopen dat hij de kans krijgt tot enige verandering, maar hij is aartsconservatief en ook voor hem geldt dat het Hosanna en het Kruisig hem bijna broer en zus blijken te zijn.

    Ik ga verder en stop met dit bericht. Het was heel aardig om je te zien les geven, ook al moet me van het hart dat degene die de film gemaakt heeft nog heel veel kan leren..

    Een lieve groet, vrede en vertrouwen,
    Opa Sijtsma

  • 23 Maart 2013 - 16:27

    Natascha :

    Hi Ester,
    Ik heb net je filmpje bekeken, wat leuk om te zien.
    En wat zie er goed uit, t Surinaamse klimaat doet je blijkbaar goed.
    Bedankt voor de kaart en de leuke stukjes die je schrijft, ik geniet elke keer weer een beetje mee met je haha.
    Ga zo door!
    Groetjes, Natas

  • 11 April 2014 - 21:07

    Ploeg:

    Ik vind dit echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel stom ja zeker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 65184

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: