Invallen, Dansen en Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Invallen, Dansen en Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Invallen, Dansen en Brownsberg

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

11 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Lesgeven
Maandag ging de wekker heel vroeg omdat ik om 6.30 al de schoolbus naar Groningen moest hebben. Lopend erheen dus 6.00 weg van huis.. In de bus nog even geslapen en om 08.00 de lessen op school begonnen. Gelijk een gesprek met de directrice aangevraagd omdat ik een ander rooster wilde en knutsellessen inplannen in alle klassen. Dat was namelijk gevraagd door de leerkrachten die de 3d kaarten gezien hadden die ik met klas 3 gemaakt had. In het gesprek mijn bezoek aan het RKBO besproken en gelijk gevraagd of ik voortaan maandag t/m donderdag van 08.00 tot 13.00 mocht stage lopen. Dit was geen probleem, want ik moest ook een beetje vakantie vieren. ;-). Verder gelijk nog tips gevraagd en of ze een keer een les komen kijken. Dan mocht ik ze roepen en wordt het de vraag of ze tijd hebben. Bij mijn ronde langs de klassen om de knutsellessen te plannen kwam ik erachter dat beide klassen 2 geen leerkracht hadden en beide klassen 1 door één leerkracht werden gedaan. Toen ik dat aangaf op kantoor kreeg ik gelijk de vraag of ik de klassen wilde doen. Ja prima. Maar ik werd wel boos: ‘Jullie hadden mij toch kunnen roepen of laten halen? Ik ben hier om les te geven!’ ‘Ja, Sorry, het was druk..’ Nou ja, het is niet mijn school. Ik heb de leerlingen van beide klassen 2 in 1 lokaal gezet en ben gaan lesgeven. Alle kasten zaten op slot dus maar rekenen gedaan en lezen en een heleboel spelletjes.. Was zeker genieten.
Dinsdag en Woensdag 1 klas 2 lesgegeven. Ditmaal had ik wel alle middelen dus we hebben een heleboel vakken gedaan. Tussendoor spelletjes omdat de leerlingen goed hun best deden.
Donderdag was de eerste dat dat ik knutsel les ging geven. De 1e en 2e klassen waren aan de beurt. In beide klassen een mandje gevouwen en daarin verschillende verknipte eieren die een puzzel vormen. Klas 2 een moeilijker te vouwen mandje dan klas 1. Het resultaat mocht er wezen!
Vrijdag mijn eerste vrije vrijdag. Een poging tot uitslapen gedaan, de stad in geweest en heerlijk gechillt in de tuin en het zwembad.

Activiteiten
Maandag avond de eerste salsa les met een niveautje hoger. Ging best prima, niet echt goed maar ja, je kunt niet alles hebben. De docent vond wel dat ik op dit niveau moest blijven dansen. Maar wel oefenen. Ik vind het wel fijn, dan heb ik ten minste uitdaging. Nou oefenen komt wel goed, elke donderdag in Havana en elke vrijdag in ’t Vat en dan de lessen nog.. lijkt me geen probleem.
Dinsdag samen gegeten, heerlijk pizza!
Woensdag chillen in en rondom het huis en in ons zwembad natuurlijk.
Donderdag uit eten bij Dumplings en dansen in Havana. Dit was voor mij de eerste keer, maar een groot succes. Veel gedanst en een hiphopuitvoering van mijn huisgenootjes die hiphoples volgen.. heel cool! 03.00 lag ik in m’n bedje.
Vrijdag heerlijk Saoto gegeten en om 21.00 weer salsa les, deze was verzet vanaf de donderdag. ’s Avonds naar ’t Vat om verder te dansen..

Weekend
Zaterdag helaas regenachtig en bewolkt. Een perfecte dag om te relaxen onder een afdakje in de Palmentuin en te winkelen in de Hermitage mall. Helaas geen leuke dingen gevonden.
’s Avonds was nog even de stroom van de hele straat uitgevallen. Wel gezellig want we zaten met zijn allen rondom een grote kaars te kletsen met een drankje in de hand. Na 45 minuten hadden we weer stroom.
Zondag was de dag voor de Brownsberg. Om 7.00 vertrokken om in 4 uur helemaal boven op het puntje uit te komen. Eerst genieten van het uitzicht over het Brokopondomeer en na een uurtje met een banaan, stuk watermeloen en flesjes water naar beneden lopen richting de Irenevallen. Omdat het zaterdag had geregend was het aardig glad en moesten we goed oppassen. De Ireneval was prachtig, allemaal onze badkleding aan gedaan en heerlijk onder de waterval afgekoeld. Dat was genieten zeg! Vervolgens weer aankleden, d.w.z. nadat ik de krab uit mijn schoen had gehaald, en terug naar boven klimmen. Donders, dat was zwaar zeg. Wel makkelijker te doen dan de heenweg, maar veel zwaarder met hoge stappen en steile stukken. Rond 16.00 waren we weer boven en kregen we een maaltijd. Vervolgens weer richting Paramaribo. De busreis was rustig want iedereen sliep..

  • 12 Maart 2013 - 15:08

    Marieke:

    Leuk - leuk - leuk - leuk!!! Dat je het meer naar je zin hebt gekregen daar, spettert er wel af, hahaha!
    Meid, eindelijk tijd om ook te genieten van je ervaringen. Heer-lijk!
    Enjoy!!!

    Dikke kus,
    Marieke

  • 12 Maart 2013 - 20:38

    Oma Rietberg :

    Hoi Ester,

    Je verslag gelezen kwam net binnen. Een flinke uitputtende bergbeklimming!
    Maar je ziet op die manier wel wat van het land.

    Liefs, Oma

  • 14 Maart 2013 - 08:24

    Frederike:

    Hoi Es, dat klinkt echt leuk allemaal. Goed hoor dat je zelf die lessen naar je toe gehaald hebt en leuk dat
    geknutsel.
    En afkoelen onder de waterval klinkt wel heel erg lekker.
    Geniet nog maar lekker verder.
    dikke knuffel,
    Wim & Frederike

  • 22 Maart 2013 - 03:37

    Bas:

    hahaha crap people in your shoo :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 65255

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: