Laatste lesweek Groningen en Zeeschildpadden! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Laatste lesweek Groningen en Zeeschildpadden! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Laatste lesweek Groningen en Zeeschildpadden!

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

25 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Allereerst dank voor al jullie reacties! Heerlijk om te lezen. Ditmaal een lang verhaal omdat sommige gebeurtenissen het waard zijn om uitgebreid te vertellen. Ofwel neem je tijd om dit te lezen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Deze week was de laatste lesweek in Groningen. Wel een enerverende week omdat ik veel heb gedaan en er op stage maar ook buiten stage leuke dingen zijn gebeurt.
Maandag lesdag waarop ik 3 klassen heb lesgegeven. Begonnen in klas 1, tot de juffrouw terug was van de dokter. Vervolgens klas 2 want die juffrouw had een gesprek. Daarna ‘mijn’ klas 3, welke ik altijd lesgeef van 11.00 tot 13.00.
Dinsdag muziekles gegeven. Klas 4 eerst meegekeken hoe de muziek juf dat deed. Vervolgens klas 6 zelf les gegeven. Liedje aangeleerd: Anytime you need a Calypso. Bij menigeen denk ik wel bekent van vroeger… Vanaf 11.00 weer klas 3 lesgegeven. Nog geoefend met wat regels en het beloningssysteem voor de woensdag als Meester Ron en Meester Frank komen om mij te observeren. Thuis daarvoor de lessen voorbereid. Biologie over het lichaam, met name benamingen van alles aan armen en benen. Geschiedenis over een weggespoelde stad in Suriname.
Woensdag de hele dag klas 3 mogen lesgeven. Dat was echt leuk. Omdat de leerlingen te horen hadden gekregen dat ik beoordeeld zou worden waren ze verschrikkelijk braaf. Heel rustig, bijna irritant, voor mij totaal niet realistisch. Ik ben begonnen met een rekenles. Voordeel van een brave klas is dat je ineens tijd over hebt, ik heb dus een aantal leerlingen verlengde instructie kunnen geven omdat ze het echt niet snapten.
Na deze les kwamen Meester Frank en Meester Ron al in de klas kijken en filmen. De Biologieles gekozen om te geven. Begonnen met een quizje, vervolgens extra uitleg, de leerlingen de bijpassende opdracht laten maken en geëindigd met het liedje: hoofd, schouders, knie en teen. De meesten van jullie hebben het filmpje hiervan gezien omdat ik die toegestuurd heb. Mocht je de mail niet ontvangen hebben en het filmpje wel willen zien, mail me dan even, dan stuur ik de link alsnog.
Het gesprek erna was positief, ik lachte veel, was een zelfverzekerde juf die grapjes maakt met de leerlingen. Maar ook duidelijk met de regels en duidelijkheid over de opdracht.
De dag afgemaakt met de geschiedenisles en leuke spelletjes voor de leerlingen.
Donderdag laatste stagedag in Groningen. Klas 3 lesgegeven, eerste les was een paasmandje knutselen. Daarbij heb ik voorgelezen uit een boek, heerlijk een rustige klas. Vervolgens even rekenen en om 10.30 mijn afscheid: knuffels, bloemen, een briefje van elke leerling, een Surinaamse doek (te dragen als bv rok) en een pennenbakje gemaakt van wasknijpers. Ik heb de leerlingen snoepjes uitgedeeld en slagbal gespeeld. Laatste uurtje hebben de leerlingen nog veel gevraagd over Nederland, mij, en hoe het allemaal anders is dan hun leven. Daarmee was stage op de St. Thaddeusschool voorbij! Ik ga t wel missen, de stage was geweldig!
Vrijdag langs geweest bij mijn nieuwe stageschool: St. Aloysiusschool in Paramaribo. Daar loopt ook een andere student van de Marnix. Leuke school, leuke directrice! Dat worden wel een mooie laatste 2,5 weken. 15 april wordt de eerste stagedag. Ik viel met mijn neus in de boter want er was een leerling jarig. Deze had een artiest uitgenodigd die op school kwam zingen, feestje!
Gelijk kennisgemaakt bij het Ramoth kindertehuis van het leger des heils waar ik de komende weken een aantal dagen vrijwilligerswerk ga doen.

Activiteiten
Deze week alleen maandag salsa les omdat iedereen een druk programma had.
Dinsdag uit eten met alle studenten van het interactum uit Nederland en de 2 docenten uit Nederland. Was zeker geslaagd, leuk om bij te kletsen en elkaar even te zien.
Woensdag en donderdag rustig dagje. Donderdag wel ’s avonds klein feestje bij ons thuis, beetje dansen, drinken en kletsen.
Vrijdag kwam rond 13.45 zuster Egno op bezoek. Een vrouw van de wereld die in Suriname en Nederland heeft gewoond en veel weet over het onderwijs en het land. Heerlijk gekletst en weer meer geleerd.
15.30 richting de sociale werkplaats waar een boekenmarkt was. Even een paar romans ingeslagen voor wel 21 SRD, een wereldbedrag!
’s Avonds Bakabana avond. Heel gezellig: gebakken banaan eten en bijkletsen met alle studenten die deze week in het binnenland stage hadden gelopen.

Weekend: Trip Zeeschildpadden
Zaterdagochtend zijn we om 07.00 opgehaald met de bus om ter vertrekken richting de Atlantische oceaan. Hiervoor reden we met de bus naar Albina en vanaf daar met de boot via Frans Guyana, langs Galibi naar de oceaan. In Saint Laurent zijn we in de gevangenis geweest, aangezien dit dorpje vroeger alleen maar de gevangenis was. Maar hier was alles dicht, dus door naar de plaatselijke markt om Franse stokbroden, kruidenboter en salami te kopen. Heerlijk als lunch!
Vanuit Saint Laurent door tegen de stroom in met wind tegen naar de oceaan. Door de stroom en de wind kregen we veel water in de boot en was het koud. Het water was warmer dan de wind en de temperatuur buiten. We waren allemaal zeiknat!
Aangekomen bij onze verblijfsplaats snel alle natte kleren uithangen en zwemmen in de zee. Het zonnetje scheen nog een beetje dus dat was heerlijk vertoeven. ’s Avonds eerst gezellig buiten gezeten en daarna diner: verse vis, groente en gebakken cassave!
Om de tijd de doden een spel gedaan en rond 00.30 mochten we dan het strand op om schildpadden de zee uit te zien komen. Prachtig om te zien hoe veel werk die dieren hebben voor 1 of 2 nakomelingen. Tussen eb en vloed komen ze het strand op kruipen. Dan maken ze een gat van ongeveer 80-100 cm diep. Daarin nog een kleiner dieper gat. Boven dit gat gaan ze hangen met hun kont en raken dan in trance. Tijdens die trance kan je met zaklamp op de kont gericht perfect zien hoe de eieren eruit gepoept worden. 120-150 stuks bij een soepschildpad. Als het vrouwtje klaar is word het kleine gat gedicht en het grote gat verbreed tot een diameter van ongeveer 2 meter. Hiermee verdoezeld ze waar de eieren liggen. Vervolgens kruipt ze het gat uit, weer terug naar de zee. Sneue is dat van de 120-150 eieren een groot gedeelte als ei wordt opgegeten of niet uitkomt. Van de schildpadjes die eruit komen word een groot gedeelte opgegeten als ze naar de zee lopen. In de zee worden ze ook nog opgegeten. Ofwel uiteindelijk blijven er 1-3 schildpadjes over die echt groot worden.
Bij ons was het bijna volle maan, deze schrikt de schildpadden af omdat ze dan te veel zien op het strand. Hierdoor waren er minder schildpadden te zien en gingen veel schildpadden halverwege het strand weer terug de zee in.
Rond 02.00 zijn we gaan slapen met de wekker om 06.00 om ’s ochtends de laatste schildpadden de zee in te zien gaan. Een aantal was nog bezig met het dichten van het gat, om daarna de zee in te kruipen. Halverwege het strand lag ook een dode schildpad met een hoop gieren eromheen. Waarschijnlijk aangespoeld of te vermoeid na het eieren leggen om door te kruipen richting de zee.
Na het ontbijt en nog ff een dutje weer in de boot terug naar Galibi. Hier hebben we een kleine zoo bezocht. De aapjes klommen op je schouders, kleine schildpadjes liepen rond, neusberen een uil en een zwijntje. Veel foto’s gemaakt en gespeeld met de aapjes.
Geluncht met aardappel en fruitsalade en door met de boot naar Albina. Ditmaal met de stroom en de wind mee en de zon in ons gezicht. Lekker zitten bakken en flink bruin geworden! Heerlijk tochtje! Onderweg nog parende schildpadden tegengekomen. Een proces van 6 uur waarbij het mannetje op het vrouwtje zit en je alleen een schild ziet drijven… Hilarisch..
Terug in Paramaribo als afsluiting wezen eten bij een Warung (hindoestaans eethuisje). Gezellig en lekker.

• 27 Maart 2013 - 12:04

Oma Rietberg :

Lieve Ester,

Je uitgebreide verslag een keer gelezen. Wat fijn dat je met zoveel plezier je stage periode hebt doorgemaakt en beleefd. De beoordeling zal wel goed geweest zijn.
    Ook steeds het wisselen van verschillende klassen, waardoor je toch wel flexibel moet kunnen reageren.!

Leuk dat je nu in je vrije tijd vrijwilligers werk gaat doen via het Leger des Heils.

Dat je de zeeschildpadden echt hebt gezien fantastisch. Wij hebben het laatst op een natuurfilm van de E O. gezien hoe dat eieren leggen gaat en dat er inderdaad maar zo weinig van overblijft.
    Maar dat is de natuur.

Alvast een eerste reactie. Want ik moet het nogmaals goed lezen!

Knuffel,
    Oma R. groeten van Opa

• 30 Maart 2013 - 12:34

Natascha :

Hi Ester, wat een leuk verslag weer. Wat fijn dat je een leuk afscheid hebt gekregen in Groningen.
    En wat een geweldige ervaring met de zeeschildpadden in je weekend, tjonge wat maak je toch veel mee.
    Nu ik dit berichtje zit te typen sneeuwt het bij ons!
    Dus..........geniet nog van t mooie weer.
    Groetjes, Natas