Posters - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Posters - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Posters

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ester

23 Juli 2011 | Oeganda, Lira

Door: Kyra Wolbers & Ester Sijtsma

We zijn soms tot in de late uurtjes bezig met het voorbereiden van de lessen van morgen, onder andere met het maken van lesposters. Bij deze twee voorbeelden. Het kost enige moeite om onze gastheer Moses ervan te overtuigen dat die plant daar rechts cassaveplantjes zijn… (echt waar).

• 26 Juli 2011 - 17:36

Carla Compagnie:

Lieve Esther,

We zijn net terug van onze vakantie in Frankrijk. Op de mail zie ik veel mooie en boeiende reisverslagen van jou en je collega-studenten. Wat een goed initiatief van je om dit jaar mee te doen met het onderwijsexperiment van Edukans! Alle respect voor je keuze en betrokkenheid hoor!
    Mooie verdieping ook van je studie op de Pabo en een multiculturele verbreding van je onderwijservaring...

Met extra interesse heb ik het verslag van 23 en 24 julie gelezen, want daar herkende ik natuurlijk jouw eigen hand in. Mooie en boeiende ervaringen... Af en toe vast wel een cultuurshock, of niet?

Van studenten die in India waren en waarvan ik het werk begeleidde, wist ik dat de klassen enorm groot zijn en dat het uitschelden en slaan van kinderen als 'gewoon' wordt ervaren in sommige landen. Juist de leerlingen die het niet snappen overkomt dat snel en zij worden ook nog eens achterin geplaatst. 1 Student moets bijvoorbeeld behoorlijk ''knokken'''om een jongetje met ernstige rekenproblemen te ''mogen'' helpen...

Goed dat je, naast mooie en boeiende lessen, ook het gesprek over de benadering van kinderen (de pedagogiek) durft aan te gaan! Waar het uit komt, hoop ik dat je daar opening voor vindt.

Hoe gaat het met je eigen lessen? Ik bekeek alle foto's, maar zag jou er maar een paar keer duidelijk op... Je mag best wat vaker in beeld... Ik ben vooral nieuwsgierig naar een actiefoto van ''Ester-die-een- interactieve-les-geeft-aan-kinderen- die-dat-nog-niet-kennen....'' Maar misschien is die foto er al, en is-ie gewoon niet openbaar...

In elk geval: Heel veel reisplezier en goede ervaringen en uitwisselingen toegewenst!

Laat het ook weten hoe we een kleine bijdrage (financieel) kunnen storten. We hebben in onze vakantie een etentje voor 5 uitgespaard en willen dat bedrag graag aan je actie in Oeganda geven. Niet groot, maar wel van harte gemeend,

Goede reis verder en ook een behouden thuiskomst gewenst!