Een nachtje PTC - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Een nachtje PTC - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Een nachtje PTC

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ester

23 Juli 2011 | Oeganda, Lira

Door: Barbera Quist en Janieke

Het is 8 uur ’s avonds en het regent hevig. Eigenlijk geen weer om op pad te gaan, maar we gaan richting de PTC. Na flink wat hobbel de bobbel en felle flitsen komen we daar aan. In de stromende regen lopen we naar de slaapzalen. Wat een knusse hoop meiden zeg! En wat een gastvrijheid!

Na enkele seconden worden we direct uit elkaar gehaald. Barbera gaat bij Shela slapen en Janieke bij Brenda. Okee denken wij, prima. Barbera gaat meteen kletsen. Janieke gaat gezellig kaarten. We komen er achter dat deze meiden ook echt meiden zijn. Telefoons, rokjes, topjes. Alles komt tevoorschijn. Ook wordt ons meerdere malen gevraagd om over de telefoon met familie en vrienden van de studenten praten. Opeens gaat de muziek aan. Barbera komt ook met haar roommates. De muziek gaat steeds harder. Wij worden ook op de proef gesteld voor wat dancemoves. Wauw! Wat kunnen zij goed dansen! Na anderhalf uur dansen staat het zweet inmiddels op ons voorhoofd. We gaan nu iets anders doen, namelijk elkaars talen leren. We beginnen met het Oegandees tot vijf tellen. Ook komen het volkslied en wat algemene zinnen voorbij. Daarna is het de beurt van de Oegandezen. Nu mogen zij Nederlands leren. Het gaat hen redelijk goed af, onder het gelach door. Vooral de rrr vinden ze erg moeilijk. We sluiten de dag af met heel veel Oegandese knuffels en gaan naar de stapelbedden. Lakens, kussen en een klamboe hebben ze klaargelegd. We wisselen nog gesprekken uit tussen de stapelbedden. Daarna gaan we dan echt slapen.

6 uur, we moeten er aan geloven; tijd om de vloer te boenen! Wij helpen natuurlijk mee. Wat dan nog rest is onszelf. Wij moeten natuurlijk ook douchen en met een emmer met ijskoud water lopen we richting doucheschotten in de open lucht. Na een frisse plens zijn we klaar om de Oegandeze studenten mooi te maken. We bieden ze deo aan, handcrème, mascara en natuurlijk worden de nagels gelakt. Ze vinden het super en zien er echt geweldig uit. Na het volgen van de verdere rituelen, komt het busje eraan. Brenda en Shela gaan ook gezellig mee naar ons hotel om daar te ontbijten.

Wat een GEWELDIGE nacht!