Mijn eerste échte weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Mijn eerste échte weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Mijn eerste échte weekend

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

12 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend ben ik dus bij Feline, Noelle en Sven in huis verbleven. Noelle heeft zelfs haar bed opgegeven zodat ik erin kon slapen, zij heeft in de hangmat geslapen. Ik vond het heerlijk om het eerste weekend niet alleen te zijn en lekker onder medestudenten te zijn. Ik heb veel gehoord over dingen die te doen zijn in de stad, maar ook tips. Zo schijnt er een 2landensimkaart te zijn waarmee ik gebeld kan worden uit Nederland tegen Nederlands tarief. Ofwel hetzelfde tarief als je mij zou bellen als ik Nederland zou zijn. Die ga ik dus z.s.m. regelen. Maar ook heb ik ervaren dat de stad heel anders is als ik had verwacht. Het is wel druk, maar heeft ook veel mogelijkheden. Je kunt van alles doen aan activiteiten en veel zien. Er zit best wel geschiedenis en Cultuur in Paramaribo. Ik zal dus best wat weekenden in Paramaribo zijn. Daarbij ga ik kijken of ik de laatste maand in Paramaribo kan wonen. Van 27 maart t/m 14 april is het namelijk ook paasvakantie en is er in Groningen niets te doen. Bovendien heeft tante Patty mij in de functie van Directrice aangeboden om ook op een andere school les te geven. Dat wil ik de laatste 2 weken best ervaren en zien. Zo kan ik meer mijn visie vormen over het Surinaamse onderwijs en mijn visie op lesgeven.

Vrijdagavond met de partybus mee geweest. Een open bus waar muziek op hoog volume wordt gedraaid die door de hele stad rijdt. Daarna nog Touché in geweest, een discotheek. 03.00 was ik helemaal kapot, 21 wakker, en wilde ik wel naar huis. De taxi gepakt en uiteindelijk lag ik om 04.00 in bed. Prima geslapen, alleen veel te kort, 10.00 was ik al weer wakker. Tussen 11.30 en 14.00 werden de anderen ook wakker, fijn gekletst en animatiefilms gekeken. ’s Middags met de fiets naar Zus&Zo gegaan omdat daar internet is. Met Jeroen geskypt en wat dingen uitgezocht en bekeken op internet. Vervolgens roti gegeten, voor mij de eerste keer. Was echt Surinaams, ik ga vragen of tante Patty of haar dochter Kiki mij wil leren om roti te maken.
Thuis nog ff geslapen, 23.00 spelletjes gedaan en om 01.30 naar Zsa Zsa Zsu gegaan waar we nog lekker gedanst hebben. 05.00 lag ik in bed..
10.00 weer wakker, maar Noelle was ook al wakker met haar Surinaamse logee Herman. Samen wat gedronken, de anderen schoven al snel aan. Lekker zitten chillen. Herman een beetje uitgehoord over bepaalde Surinaamse dingen, best interessant. ’s Middags naar Zus&Zo geweest om te skypen en internetten. En daarna naar huis om Kipburgers te eten. En nog ff spelletjes te doen.
Noelle was niet helemaal lekker dus die wilde in haar eigen bed slapen. Dat betekende dat ik in de hangmat beneden moest slapen. Dat ligt best prima, maar ik vond het niet helemaal prettig omdat er ook een klamboe overheen moest. ’s Ochtends rond 06.30 wakker, ontbeten met iedereen en daarna in Sven zijn bed gedoken want Noelle was inderdaad ziek..

Maandag nog in Paramaribo gebleven aangezien ik wat dingen wilde regelen. Zo heb ik een hangmat gehaald, een klein tasje voor als we weer uitgaan, witte pumps voor de salsa lessen. Eigenlijk wilde ik ook een 2landen simkaart. Dat is een simkaart met 2 nummers, Nederlands en Surinaams. Deze was alleen verkrijgbaar bij het vliegveld. En in NL bij de kruidvat… Tsja als ik dat had geweten… Maar goed ik ken wel iemand die bij het vliegveld werkt dus gevraagd via via of hij de simkaart mee wil nemen. Kreeg ik te horen dat hij flinke hartkloppingen had en bij de cardioloog is geweest. De vraag is dus wanneer hij weer gaat werken.
’s Middags een huis bezocht waar veel studenten wonen, o.a. bekenden aangezien ik toch wil kijken of ik in de stad kan wonen. Daar is zoveel meer te doen. Dit beviel mij zeer en ik heb gelijk gevraagd wanneer ik daar mag komen wonen. Even afwachten dus..
Om 16.45 de taxi gepakt om de bus te halen die om 17.00 uur zou gaan. Ik was op tijd maar de bus was al lang weg. Kom ik erachter dat de bus gewoon gaat wanneer deze vol zit. De bus die om 18.00 zou gaan was om 17.30 vol dus toen vertrokken we.. Wat een grap: voor SRD 2,75 (€0,60) van Paramaribo naar Groningen. Dat is toch ruim 1,5 uur rijden… Om 19.00 kwam ik aan in Groningen. Ik arriveerde in een smerig huis.. Zelfs een dode kakkerlak op mijn kamer! Getsie! Dus ik eerst maar opruimen, vegen, douchen, toen had ik honger dus lekker gebakken ei gemaakt.. Filmpje gekeken en naar bed gegaan.

  • 12 Februari 2013 - 20:02

    Oma Rietberg :

    Lieve Ester,

    Je uitgebreide verslag ontvangen en gelezen. Het zal wel flink wennen zijn zover van huis te verblijven.
    Fijn dat je een gezellig weekend hebt gehad. Maar wees wel voorzichtig in het uitgaaans leven!
    Pas goed op je zelf meisje! Kijk maar wat de mogelijkheden zijn, dan kunnen we je ook bellen.
    Hoe is het in het gastgezin? Voor de klas moet je het gelijk alleen doen .
    Fijn iets van je te horen en we denken aan je.
    Liefs van Oma en Opa Rietberg.

  • 12 Februari 2013 - 20:29

    Opa Sijtsma:

    Midden in een artikel dat ik moet schrijven over satan- een noodzakelijk kwaad, kreeg ik telefoon en ik zag in een flits jouw mail. Vraag me niet hoe dat allemaal tegelijk kan - ik begrijp er zelf ook niets van - maar ik heb je belevenissen gelezen. Ik moet zeggen: het is een wereld van verschil tussen jij daar en ik hier: als ik het allemaal lees hoe je daar bent en geniet, ik word er al moe van en dan lees ik het alleen nog maar. Dat bevestigt mij weer in het feit dat ik een oude man ben en van feesten, laat staan van dansen en disco en wat dies meer zij niets weet en ook niets moet hebben. Ik ben kennelijk een beetje (ik hoor je vader al zeggen: hoe zo een beetje!) een wereldvreemde man aan het worden (hoe zo worden...), maar dat feit accepteer ik dan maar. Jij bent er toch maar in geslaagd daar een aantal maanden - in den vreemde - door te brengen en een schat aan levenservaringen op te doen. Je bent een kei van een meid, die zich er wel doorheen zal slaan, wat er allemaal ook maar op je weg mag/zal komen. Betty en ik lazen vanavond na het eten in een dagboek onder meer de volgende woorden van Jezus: "Ik, Jezus, ben heel dicht bij je. Ik kijk over je schoiuder en lees al je gedachten. Zoals het met je gedachten gaat, zo gaat het met heel je wezen. Laat Mij het positieve zijn waarop jij je richt. Zoek je geluk in Mij, laat Mij het verlangen van je hart zijn (Lees Psalm 37 : 4)". Ik weet dat dat alles ook voor jou geldt en dat er in dat geloof een zekerheid ligt, die ook de jouwe is, Ester, en dat je ook in alle plezier en pret weet hebt van deze Goddelijke nabijheid. In die zekerheid en in die Liefde groet ik je van harte en wens je veel vrede en vertouwen. Opa

  • 14 Februari 2013 - 13:58

    Petra:

    Ha Es,

    Bijzonder voor jou waar je middenin beland bent! Na even met Jeroen gebeld te hebben begreep ik wel dat het lang niet allemaal zonder slag of stoot gaat ... jou zijn daar en hij hier alleen. Fijn als ik je gauw (hoop ik) ook even kan bellen. Dat komt toch anders over dan al die woorden op papier. Maar dat weet je wel hoe ik daar over denk.
    Lieverd zo te lezen pak je je eigen draad goed op. Organiseren helpt je wel weer om je ergens op te richten. En ... daar ben je goed in! Fijn voor je als een kamer in Groningen gaat lukken. Vond je in Barcelona ook gezelliger weet ik nog.
    Gezellig wat je hebt geschreven.. heerlijk om zo eenbeetje mee te kunnen leven op afstand!

    Heel veel liefs
    mama


  • 14 Februari 2013 - 15:48

    Joska:

    Hai Ester!

    Wat leuk allemaal zeg, heerlijk! Geniet ervan!

    xx Joska

  • 15 Februari 2013 - 21:59

    Carla Compagnie:

    Lieve Ester,


    Goed om te horen dat je steeds meer plezier krijgt in je Surinaamse avontuur! Je hebt het goed getroffen met zo'n gastvrije en vriendelijke vrouw als tante Patty. Fijn zoals ze jou in alle opzichten als gezin mee laten delen in hoe ze leven en zijn.
    De kans die je nu krijgt om nog naar een andere school te gaan zou ik zeker, met beide handen aannemen, dan zie je nog meer kanten van het schoolsysteem en de culturele context en kun je voor jezelf nagaan of het echt zo strak is in alle scholen.

    Van harte hoop ik dat je goede contacten opbouwt met je groep en met individuele kinderen in de groep... leerproblemen schijnen er in Suriname niet te bestaan... maar ja, dat hangt ervanaf hoe je kijkt. Zijn er al kinderen die in gedrag of leren extra je aandacht nodig hebben? Je bent je aan het voorbereiden op een fantastisch beroep: Als leerkracht kun JIJ het verschil voor hen maken!!!

    Begrijpelijk dat het gezellige en kleurrijke leven in de stad Parimaribo je aantrekt. Als je weer zin krijgt om witte pumps voor de Salsa te zoeken, is dat voor mij een teken dat je je thuis gaat voelen! Ik zal tijdens mijn eigen Zumbalessen aan je denken!

    Heerlijk dat je ook met vrienden kunt genieten van het uitgaan. Pas wel goed op jezelf! Ik wens je een vriendengroep toe waarin ze omkijken naar elkaar en naar jou in het byzonder! Dus: je kunt goed organiseren, organiseer ook een goed netwerk om je heen!

    Ik zie je nog wel eerder dan de laatste maand naar Parimaribo vertrekken... (:>) Wie weet.

    Ester, erg leuk om te kunnen volgen wat je belevenissen zijn.
    Goed weeken en een fijne week toegwenst!


    groetjes van Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 65248

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: