De eerste week - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

12 Februari 2013 | Suriname, Groningen

Mijn eerste week in Suriname. Ik kan zeggen enerverend, emotioneel en een hele ervaring. Deze week lesgegeven aan klas 3, groep 5. De juf was ziek dus ik heb alleen voor de klas gestaan. De bedoeling was dat ik de klas overnam als Juf Bonita ging helpen bij het eten, vanaf 11.30. Daarnaast zou ik ondersteunen in klas 5, groep 7.
Zoals ik al heb verteld zijn de lesdagen hier van 08.00 tot 13.00. De dag begint met het hijsen van de vlag. Op vrijdag wordt de vlag gehesen tijdens het zingen van het Surinaamse volkslied. Om 13.00 is er lunch, meestal rijst met groene groente en kip. Soms zonder groente. En ’s middags is naschoolse opvang van 14.00 tot 17.00.

De kinderen zijn hier net als in Nederland heel wisselend. In mijn klas zitten 2 leerlingen die gewoon niet willen werken en waar geen aandacht aan besteed wordt. Verder heb ik 2 meiden die meer kletsen dan werken. Ik heb ook een aantal leerlingen die wel hard werken, de stof goed snappen, en alles wat ik doe heel interessant vinden. Ik heb een Energizer ingezet: Tekenen op het bord. Ik maak 2 vakken op het krijtbord, teken aan elke kant hetzelfde rare figuur en daarmee moeten de leerlingen een tekening maken. De klas mag kiezen welke tekening het mooiste is. De leerlingen worden hierin steeds creatiever en beter. Erg leuk om te zien.

Het lesgeven zelf gaat bij vlagen. De ene dag heel goed en de andere dag luisteren ze voor geen meter. Ik word steeds strenger en stuur regelmatig iemand naar buiten of naar de directrice. Dit vinden ze verschrikkelijk, erger dan strafwerk.
Het lesgeven zelf gaat hier anders dan in Nederland. Alles gaat klassikaal, op een krijtbord, niks geen energizers, beloning of pedagogisch contact. De juf zegt het en dat gebeurt. De leerlingen zeggen dat netjes ‘ja juf’ of ze het nu snappen of niet.. De lessen zelf worden gegeven uit boekjes en methodes rond 1987. Die zijn dus 25! jaar oud. De leerlingen weten niet beter. Geschiedenisles is tekst overschrijven uit het boekje, Aardrijkskunde is topografie leren, Natuurkunde is opschrijven wat de juf opschrijft op het bord. Lezen zijn ze (op een paar na) erg slecht in. Taal betekent hele zinnen overschrijven in het schrift en 1 woordje invullen. Schrijven is 1 regel 10 keer onder elkaar op een bladzijde schrijven. Rekenen kunnen de meesten aardig. Knutselen en tekenen vinden ze erg leuk, maar wordt weinig gedaan. Wel hebben ze een uur gym per week (als het niet regent) en 2x 30 minuten muziek in de week, beide van een vakleerkracht. Engels staat wel op het lesrooster maar heb ik niets van gehoord.
Elke dinsdag, woensdag en donderdag hebben ze een toets. Over het algemeen rekenen, taal en een ander vak. Deze week heb ik extra tekenen en schrijven beoordeeld. De tekenopdracht was teken je lievelingsdier. Schrijven heb ik vrijdag beoordeeld omdat ze druk waren, ofwel aan weekend toe.
Vrijdag was ook Carnaval voor de kleuters, ze hebben een rondje door het dorp gelopen en waren allemaal verkleed.

Buiten school ben ik dinsdag naar de mall geweest, daar gepind, slippers gekocht en rondgekeken. Vervolgens zijn we naar Sandra gegaan, een zus van ‘tante’ Patty (Patricia) die in de stad (Paramaribo) woont. Ay Farrah, de oudste dochter van tante Patty studeert in Paramaribo. Zij rijdt dan elke avond met de auto weer terug, wij wachtten bij Sandra tot Ay Farrah weer terug was van les zodat we mee terug konden rijden. Sandra heeft een heel mooi huis, warm water om te douchen, Wi-Fi en is heel erg gastvrij. Het gezin bestaat uit vader, moeder Sandra en 2 dochters van 16 en 12.

Woensdag ben ik in Groningen een rondje gaan lopen, heb even geshopt bij de Chinese winkels. Alle supermarkten worden hier gerund door chinezen, op zich niet gek want die kunnen hard werken, Surinamers echt niet. ’s Avonds nog het nieuws gekeken om een beetje mee te krijgen wat er gebeurt in Suriname… over het algemeen is het Journaal een hoop geklets en weinig feiten.

Donderdag naar de stad geweest waar we op zoek gingen naar een carnavalspakje voor Ebony een pleegzoontje van tante Patty die bij Ay Farrah in de kleuterklas zit. Alles was erg duur dus uiteindelijk is er voor gekozen om het zelf te gaan maken die avond. Bij Sandra weer gewacht tot Ay Farrah klaar was met haar lessen. Ondertussen heb ik lekker op internet gezeten en heeft Patty met Sandra het carnavalspakje in elkaar gezet. Rond 19.00 was er schokkend nieuws. De lievelingstante van Patty en Sandra had bij yoga een hartaanval gehad en was acuut overleden. Samen zijn ze gelijk naar het ziekenhuis gereden waar ze opgebaard lag. Veel familie kwam daarna naar Sandra omdat ze redelijk centraal in de stad woont. Al met al werd het erg laat voordat we naar huis gingen.

De dag daarna met tante Patty overlegd wat de planning voor het weekend zou worden. Iedereen ging weg naar familie of naar de stad om de crematie of begrafenis te regelen. Of ik alleen wilde blijven. Mmh nou nee, niet in Groningen waar verder niets te beleven is. Dus ging tante Patty bellen naar een vriend die ze kent die kamer verhuurde. Ondertussen had ik contact gekregen met een paar medestudenten. Die gebeld en gevraagd of zij nog iets wisten. Mocht ik zomaar komen logeren!

  • 13 Februari 2013 - 07:49

    Karin:

    Hoi meisie,

    Leuk om te horen dat je al je draai begint te vinden.
    Vast best wel pittig om meteen zo een week te moeten beginnen, alleen voor de klas.

    De workshop sushi maken was heel erg leuk (en lekker), maar daar zal Jeroen je vast wel e.e.a. over verteld hebben.

    Ik ga nu ontbijten (7.45 uur) en dan Paula naar school brengen.
    Ik zal mijn best doen regelmatig iets te laten horen.

    Groetjes uit Wageningen

  • 13 Februari 2013 - 17:12

    Oma Rietberg :

    Lieve Ester,

    Leuk al die foto erbij geplaatst. De schoolbus met leerlingen en het klaslokaal.
    zo krijgen we een beetje een indruk van je leven daar in Suriname.
    Ja, lesgeven op de wel heel ouderwetse manier. Zo moesten wij vroeger alles klassikaal opdreunen.
    Overschrijven van wat de juf op het bord schreef etc.
    Die leesboekjes op je foto:s zijn ook antiek. Het is aanpassen en heel veel nieuwe momenten!
    Wel aardig dat de familie je mee neemt op fam. bezoek in de stad.

    Ik wens dat je je snel een beetje op je gemak gaat voelen. Maar je redt het wel denk ik.
    Heel veel liefs en we denken aan je in alle opzichten.
    Oma en Opa Rietberg.

  • 15 Februari 2013 - 21:37

    Carla Compagnie:

    Lieve Ester,

    Fijn om te horen dat je zo gastvrij wordt opgevangen in je gastgezin. Gelijk ook wel heel heftig om mee te maken dat er een sterfgeval in het gezin speelt. Daar is dus de hele familie intensief bij betrokken. Sterkte hoor!

    Ik begrijp dat je ook al gelijk zelf voor de klas moest, niet gepland, maar wel gelijk gedaan .Petje af hoor!
    Tja, en daar sta je dan als nederlandse juf met mooie idealen over hoe we kinderen zelf laten nadenken. Hier vinden we het pedagogisch klimaat erg belangrijk, liever geen straf of andere maatregelen... Maar ja, je komt wel in een schoolcultuur waar kinderen een strakke (op het engelse scholsysteem gebaseerde?!) aanpak gewend zijn. Dat is best een dillemma... waar volg je het systeem en ben je de strenge juf (zoals kinderen en collega's verwachten)... en waar zit een beetje ruimte voor een voorzichtig eigen experimentje met creatieviteit en denkruimte voor kinderen zelf. Mooi dat je het toch aandurft om een energizer te gebruiken, wie weet kun het idee van de bordtekeningen nog aan tekenlessen of andere lessen koppelen!

    Veel sterkte en vooral veel werkplezier toegwenst!


    groetjes van carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 65201

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: