Knutselen en op Trip! - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Knutselen en op Trip! - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Knutselen en op Trip!

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

25 Februari 2013 | Suriname, Brokopondo

Deze week begint maandagochtend vroeg. Ik moest namelijk al om 06.30 met de schoolbus vanuit Paramaribo naar Groningen. Natuurlijk stromende regen, dus toch maar een taxi gepakt. Uiteindelijk de bus gevonden en slapend naar Groningen gereden.
Maandag de ochtend lesgegeven aan klas 3 en de middag aan klas 6. Vooral de middag was een succes! Eerst hoofdrekenen (niveau van groep 7 in NL) en daarna geschiedenis. De kinderen zelf een quiz laten maken en deze daarna gedaan op het sportveld. Elke hoek was een letter: A, B, C of D. De leerlingen moesten naar het goede antwoord rennen en weer terug naar mij voor de volgende vraag. Volgende keer doe ik dit met mijn ABC letters die ik heb meegenomen.
Dinsdag gewone lesdag in klas 3, mijn klasje.
Woensdag mocht ik de dozen op gaan halen die ik verstuurd heb naar hier. Dat wil zeggen, we zouden met de auto, maar die was ‘stuk’. Dus ik moest met de bus. Eerst met een man uit Groningen naar de stad gereden, naar de vreemdelingendienst. Daar kreeg ik een stempel in mijn paspoort die mijn visum verlengt tot de dag dat ik terug vlieg. Wel fijn om te hebben…
Vervolgens naar de opslag waar de dozen stonden. Heel langzaam kwamen ze tevoorschijn en moest de douane ze nog checken.. maar ja die waren er niet..! Dus dat was nog weer wachten.
Toen de douane eindelijk kwam was het zo klaar. Toen naar de bus. De man die mij tot dan toe vervoerd had vroeg veel te veel, dus afgedongen, is eigenlijk not done, maar he, te veel is te veel. Uiteindelijk alsnog 65 SRD betaald, dat is €15,- Toen nog de bus, die wilde voor elke door en mij 5 SRD aan vrachtgeld plus nog extra. Dat er 2 dozen op 1 stoel konden ging er niet in… Dus ja nog 25 SRD om in Groningen te komen. Totaal iets meer dan €20,- aan vervoerskosten betaalt. Blegh, maar ja ik heb de dozen hier. Dus mijn shampoo!! Heerlijk, mijn rugtas ook gelijk in gebruik genomen en zo nog wat spullen. De knutselspullen voor de school hebben de jongens van de 6e klas uit de bus gesjouwd voor mij. Ik heb een paar dingen eruit gehaald om de volgende dag te gebruiken in ‘mijn’ klasje.
Donderdag geknutseld, 3D kaarten gemaakt en bloemetjes met crêpe papier en satéprikkers. De grootste belhamel in de klas ging speciaal voor mij een bloemetje maken. Heel lief. Veel foto’s gemaakt van de kinderen en hun werk. Ze hebben echt goed hun best gedaan.
Vrijdag weer les gegeven, ’s ochtends het wel en wee op het schoolplein bekeken en gefotografeerd. Om 13.00 weer de bus naar de stad om te verblijven in huize Fanna en op trip te gaan.
Eerst geïnstalleerd en bij gekletst. Met een aantal de stad in voor een hangmat en voor mij waterschoenen, die hadden we nodig voor de trip. ’s Avonds eten bij ’t Vat, heerlijk 3 gangenmenu en drinken voor wel €8,- en dat is hier nog best veel…

Zaterdagochtend om 06.00 vertrokken met de bus. 20 mensen gingen mee, heel gezellig! Rond 08.00 waren we bij de kabelbaan in Berg en Dal. Ymke en ik gingen niet mee, veel te hoog en eng. Je zat namelijk vast met een smal tuigje en moest zelf remmen.. Wij hebben foto’s gemaakt en toegekeken. Daarna door naar Danta Bai waar we zouden slapen en raften. Eerst de hangmatten opgehangen en geluncht. Daarna met 10 in de boot om de rivier af te gaan. Daar zaten een aantal stroomversnellingen, draaikolken en kleine watervalletjes in. Bij een sterke viel er iemand uit de boot, dat was even schrikken, gelukkig is alles goed gegaan. Na het raften nog even met de voeten in het water en zonnen.
’s Avonds heerlijk gegeten, er was vis! Jammie! Natuurlijk met rijst en kouseband en kip. Daarna spelletjes gedaan, en gedanst.
We sliepen in de hangmatten met 8, de andere sliepen in een bed in een hutje. ’s Ochtends werden we rond 08.30 gewekt door Ro, de reisleider, waarna we een soort Engels ontbijt kregen, heerlijk.
Vervolgens, chillen, opruimen en spullen inpakken. Geluncht en om 13.30 vertrokken naar Ston eiland waar we in 2 bootjes zijn gestapt om te gaan vissen. De ene boot ving 8 vissen (6 piranha’s en 2 baarsen), de andere (natuurlijk waar ik in zat) niets. Wel de vissen schoongemaakt en klaargemaakt, waarna we ze mochten opeten. Dat smaakt naar echte verse vis.
Om 20.00 in de bus naar huis. Allemaal moe van ene heerlijk weekend, veel buiten, veel gezien, veel lol gehad en elkaar beter leren kennen. Ik raak al aardig ingeburgerd en kijk ernaar uit om hier in het huis te komen wonen. Nog een weekje in Groningen en dan verblijf ik permanent in Paramaribo.

Als laatste, om jullie even jaloers te maken, (vooral jij Joan) ik begin al aardig bruin te worden, de trip heeft daar goed bij geholpen. ;-)

  • 26 Februari 2013 - 17:57

    Oma Rietberg :

    Hoi Ester,
    Een vol weekend met veel nieuwe belevenissen. Wonen al die 20 jonge mensen in Huize Fanna?
    Op die tochten gaat er dan altijd een reisleider mee?
    Wat een toestand met het ophalen van die pakketten. Dat viel je zeker wel wat tegen.
    Maar gelukkig is het wel goed aangekomen.

    Fijn dat je het steeds meer naar je zin krijgt.
    Groetjes, Oma en Opa

  • 27 Februari 2013 - 10:42

    Opa Sijtsma:

    Wat is het heerlijk om zo jong te zijn en vol ernergie van alles en nog wat aan nieuwe indrukken en ervaringen mee te mogen en kunnen maken. Wat een volle dagen , wat een lessen, maar ook wat een plezier. Als ik het allemaal lees heb ik het gevoel dat het je goed afgaat en dat je volop geniet.
    Hier gaat alles zijn genagetje, je zult wel gehoord hebben dat ik met je vader en broers drie dagen in Winterberg geweest ben - gister kwam Oscar een fotoboek brengen van die dagen: in één woord geweldig! - en dat we intens hebben genoten, ook al heb ik wel duidelijk gemerkt dat ik een dagje ouder word en in veel (wat heet!) opzichten de lat lager moet leggen dan ik gewend was. Maar daarom niet getreurd en we gaan volgende week toch skien in Oostenrijk, maar dan nemen we eerst even les: wie weet gaat het dan beter. Ik ben volop in beweging, loop elke dag een kleine tien kilometer en doe in Epe alles op de fiets.

    Goed meisje, van harte van hier gegroet, maak er nog een mooie tijd van en doe, voor zover dat ik je aard ligt, maar rustig aan.

    Vrede en vertrouwen,

    oma en opa sijtsma

  • 27 Februari 2013 - 10:42

    Opa Sijtsma:

    Wat is het heerlijk om zo jong te zijn en vol ernergie van alles en nog wat aan nieuwe indrukken en ervaringen mee te mogen en kunnen maken. Wat een volle dagen , wat een lessen, maar ook wat een plezier. Als ik het allemaal lees heb ik het gevoel dat het je goed afgaat en dat je volop geniet.
    Hier gaat alles zijn genagetje, je zult wel gehoord hebben dat ik met je vader en broers drie dagen in Winterberg geweest ben - gister kwam Oscar een fotoboek brengen van die dagen: in één woord geweldig! - en dat we intens hebben genoten, ook al heb ik wel duidelijk gemerkt dat ik een dagje ouder word en in veel (wat heet!) opzichten de lat lager moet leggen dan ik gewend was. Maar daarom niet getreurd en we gaan volgende week toch skien in Oostenrijk, maar dan nemen we eerst even les: wie weet gaat het dan beter. Ik ben volop in beweging, loop elke dag een kleine tien kilometer en doe in Epe alles op de fiets.

    Goed meisje, van harte van hier gegroet, maak er nog een mooie tijd van en doe, voor zover dat ik je aard ligt, maar rustig aan.

    Vrede en vertrouwen,

    oma en opa sijtsma

  • 27 Februari 2013 - 14:43

    Natascha:

    Hi Ester, wat een leuk verslag weer, en wat doe je veel. Krijg je wel genoeg rust? Ga door met alles wat je doet en blijf vooral erover schrijven, ik lees t met plezier. Groetjes Natas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 65242

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: