Laatste week groningen, colakreek en fietsen - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Laatste week groningen, colakreek en fietsen - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Laatste week groningen, colakreek en fietsen

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

03 Maart 2013 | Suriname, Groningen

Maandag is nog een vrije dag: Dag van de Revolutie. Maar niets geen feest of activiteiten. Wel geen openbaar vervoer. Ik moest dus nog een dagje in Paramaribo blijven.
Dinsdag om half negen met de bus naar Groningen. De bus was zoek… bleek dat deze even tanken was.. om 08.45 zou hij er weer zijn om te vertrekken.
De ochtend les gegeven aan klas 1 want de juffrouw was er niet.. ’s middags klas 6 lesgegeven.
Woensdag hadden we een jarige in de klas (3a). Dit ging gepaard met veel zingen en taart. Daarnaast was er geen stroom in heel Saramacca. Een bedrijf had bedacht werkzaamheden te gaan verrichten en dat dit van 08.00 tot 14.00 zou zijn. Maar geen stroom betekent ook geen water, want dat wordt met stroom naar boven gepompt. Geen stroom betekent ook geen internet.. dus ik was even echt in ‘the middle of nowhere’. Rond 16.00 was er weer stroom en dus internet en ook water.
Extra bijkomstigheid was dat er inspectie was op school. Heel gezellig.. ahum. Ik heb er niets van gemerkt..
Donderdag alle dozen uitgepakt die ik verstuurd had naar Suriname. Alles gesorteerd en uitgestald op de tafels. Juf White (directrice/Patricia) heeft alles bekeken. Vervolgens heeft ze juf Ankie gehaald en hebben ze samen nogmaals alles bekeken. Ze waren beide erg enthousiast! Blij met de spullen; boeken, knutselpapier, vouwblaadjes, verf, kwasten, schilderpapier en schilderbehang, spelletjes, lijm, stiften, potloden, 3d papier met 2-zijdig plakband, knuffels, puzzelboekjes, en nog veel meer. Voor elk materiaal hadden ze wel een plannetje.
Vervolgens werd klas 3 erbij gehaald, deze mochten rondlopen en kijken. Daar werden ze ook helemaal blij van.
Plan is nu dat ik in elke klas ene handenarbeid les mag geven met de materialen die ik heb meegenomen. Gevraagd is wel om zuinig te zijn met het materiaal en alles te bewaren aan snippers en ‘afval’ want dat kan weer gebruikt worden…
De middag klas 2 les gegeven, geoefend met rekenen. Ik heb de leerlingen geleerd om op de ‘makkelijkste’ manier te rekenen en niet altijd onder elkaar… Dat was wel een eye-opener. Leuk om te doen!
Thuis gekomen alles ingepakt. Het was best nog veel; mijn koffer, een verhuisdoos en laptoptas…
Vrijdag alles meegenomen naar school, want om 13.00 zou ik gelijk met de schoolbus door naar de stad. ’s Ochtends eerst een vlagceremonie voor de overleden pater die verbonden was aan de school. Verder was de fotograaf er. Wat alles een beetje chaotisch maakte. Eerst een groepsfoto met alle leerkrachten, hierdoor waren alle klassen onbemand, heel handig.. Vervolgens ging de fotograaf alle klassen langs. Per klas een groepsfoto, leerlingen mochten individueel en daarna nog pasfoto’s. Een aantal leerlingen wilde met mij op de foto, erg leuk. De groepsfoto met de klas en met de leerkrachten krijg ik later.
Om 14.30 had ik nog een afspraak bij het RKBO (Rooms-Katholiek Basis Onderwijs) in de stad. Eerste opmerking: ‘Je bent te laat.’ ‘Pardon?’ Bleek dat ze om 14.00 dichtgingen maar dat niemand dat had gemeld… handig.. Ik daar een register tekenen en toen kon ik weer gaan.. Dussss…
In huize Fanna rustig spullen uitgepakt en klaargemaakt voor mijn eerste salsa les! Dat was een groot succes. Wel een beetje simpel. Maandag ga ik dus kijken of ik een les met een niveau hoger bij kan benen. Terug van salsa heerlijke Pom gegeten, een typisch Surinaams gerecht. Ik ben er niet weg van aangezien het een beetje slijmerig is.. Als je wilt weten wat het is: zoek het op op internet…
’s Avonds heerlijk gedanst in ’t Vat, nu kon ik wel dansen wat ik dus ook heb gedaan, nieuwe pasjes geleerd en nieuwe dansen. Niet alleen de salsa en merengue, maar ook de bachata en soek. Na ’t Vat door naar Touché waar we hiphopdansen hebben gedaan.. lekker gek doen op muziek.. Lovely!
6.00 uur lag ik in m’n bed…

Verhuist!
Omdat ik nu ben verhuist heb ik ook andere omstandigheden.. een van dezen is dat ik wifi heb. Dit betekent dat ik via whatsapp te bereiken ben. Mijn telefoon ligt altijd thuis en staat dus aan, maar dat betekent niet dat ik er ben. Op maandag t/m donderdag ben ik tot 14.30 afwezig. Vrijdag t/m zaterdag ben ik meer thuis. Zaterdag en zondag is er wel vaak een trip voor 1 of 2 dagen. Variërend van de stad in, fietstocht tot weg naar een locatie met een touroperator. Als je me wilt spreken via skype kan dat nu dus vaker en ook privé, maar mijn sociale leven is nu wel groter dus ff polsen of het kan zou ik prettig vinden… ;-)

Het weekend
Om 10.30 zouden we naar colakreek met de bus, maar de bus kwam niet.. Uiteindelijk om 11.30 was hij er. Wij instappen en wegrijden. De eerste stop na 5 minuten bij een autozaak, 5 minuten later bij de volgende autozaak. De chauffeur was op zoek naar een rubbertje.. tsja toen kon de grap van een condoom natuurlijk niet wegblijven. Conclusie: de bus was stuk dus we werden ween thuis afgezet. De huisbaas gelijk op zoek naar een andere bus. Een deel van de groep wilde niet meer mee, met de rest (nog 11 personen) toch naar Colakreek. Na een uurtje rijden aangekomen. Heerlijk gezwommen, rondgelopen, en ons verbaasd over de colakleur van het water.. Grappig voor alle foto’s..
Rond 18.30 weer terug naar huis waar we om 20.00 aankwamen bij huize Fanna om mensen af te zetten en op te halen. We gingen namelijk eten bij Pawiro. Dat was lekker! Teloh gegeten! Frietjes van cassave (soort aardappel). En Surinaamse loempia’s(gevuld met kip en kouseband), jummie!
Thuis nog gezellig wat gedronken in de tuin, Borgoe is echt niet verkeerd (Surinaamse 40% Rum).
Daarna lekker gaan slapen.

Zondag een fietstocht gemaakt!
Van Huize Fanna, naar Leonsberg. Met de pond naar Nieuw Amsterdam. Daar het openluchtmuseum bezocht voor wel 4 SRD (nog geen €1,-) en daarna doorgefietst naar Meerzorg. Vanuit meerzorg door naar Peperpot waar nog oude plantages schenen te zijn… we hebben ze niet echt gevonden. Wel de oude huizen en koffiefabriek… best mooi. Vanuit Peperpot over een hele hoge brug terug naar Paramaribo.. Ik was natuurlijk kats verbrand en kon gaan smeren met aloë vera en aftersun…
We waren precies op tijd terug om een huisgenoot gedag te zeggen die terug ging naar Nederland.. Vervolgens het badje in de tuin in gedoken om af te koelen en na te praten.. Heel relaxt een hapje gegeten en nog een drankje gedaan..



  • 05 Maart 2013 - 22:19

    Oscar - Pa:

    toi toi Meidje
    Leuk dat je spullen gewaardeerd werden. je bent er best druk mee geweest. Proficiat met je succes.
    De verhalen van hier zal ik niet voor je op typen. Dan krijg je lange verhalen terug. Maar er is veel leuks te vertellen.... Komt later wel
    Badje in de tuin! yes Zon en verbranden! yes Bofkont!! lkr
    Surinaamse loempia’s, teloh, borgoe eehmm beter kouseband, pom, bakkeljauw met cassave, deng deng agee,, Ach je snapt me wel
    Vandaag in Nederland voorjaarsgevoel, zonnig en echt behaaglijk. Eindelijk lekker weer. In tuin geklust maar een badje nee dat is echt nog veel te vroeg.
    De paarden op de manage hadden vanavond ook voorjaarsgevoel. Leuk! Ha, bijna tijd voorde buitenritten!
    Succes, enjoy, love pa

  • 05 Maart 2013 - 22:22

    Opa Sijtsma:

    Het is dinsdagavond, kwart over tien. Voor NBD een moeilijk boek over spiritualiteit en geestelijke begeleiding besproken, en daarna de tv aan gezet: tweede helft Manchester en Real (1-2). Intussen je uitgebreide verslag gelezen en opnieuw overweldigt mij wat er allemaal in je leven van dag tot dag gebeurt. Hoe je het allemaal aan kan en op een rijtje hebt, enfin, eens te meer merk ik dat ik veel van wat er in het leven staat te gebeuren langs me heen laat gaan en me richt iop andere zaken, die voor mij van belang zijn en waardevol om mee om te gaan. Dat is op geen enkele manier een veroordeling van wat jij, Ester, allemaal doet, maar ik vraag me wel af waar je de energioie vandaan haalt in dat moordende klimaat met een mentaliteit die zo heel anders is dan hier gewend. Of is het misschien logisch dat de mensen daar, in die warmte, wat gemakkelijker leven en de dingen niet zo precies en nauw nemen..? Ik denk aan mijn tijd - vijftig jaar geleden - in Nieuw Guinea, toen je ook als je gedouched had je na het afdrogen weer blank stond, en het was nog benauwd ook.

    Lieve Ester, leuk dat je het zo goed naar je zin hebt, dat het lesgeven je goed af gaat en dat de meegenomen spulletjes bij allen zo in de smaak vallen. Al met al lijkt het me een geweldige ervaring voor je en dat doet ons uitzien naar je foto's als je weer op vaderlandse bodenm bent (om het zo maar ouderwets te zeggen).

    Alle goeds, een lieve groet van ons beiden, vrede en vertrouwen, opa

  • 06 Maart 2013 - 11:04

    Oma Rietberg :

    Hoi Ester,tijd

    Wij zijn gisteren avond thuisgekomen uit Winterberg. Gezellig met Bram uitgeweest ( in zijn vrije tijd) en onder het eten bij- gepraat. Er ligt daar nog veel sneeuw.
    Hier begint de lente uit te breken! Daar kijken we allemaal wel naar uit.

    Wat fijn dat er zo leuk op gereageerd werd, op al die spullen die je verzameld en meegenomen hebt.
    Een uitdaging voor je Ester, om alle klassen iets creatiefs te laten maken.
    De fotos die er al gemaakt zijn zien we nog tegemoet.

    Geniet van de uitstapjes die jullie maken, dan zie ook wat van de omgeving waar in je tijdelijk woont.
    Maar denk wel om je gezondheid!

    Groetjes en liefs van Oma.

  • 11 Maart 2013 - 09:40

    Daan & Brenda:

    Ha Es!

    Volgens mij heb jij je plekje aardig gevonden nu!
    Leuk om je verhalen te lezen, al is het wel wat jaloers makend met die verhalen over zon, buiten zwemmen en ja, zelfs verbranden! Heerlijk!

    Liefs,

    Daan & Brenda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 65252

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: