Begin de dag met n dansje, begin de dag met n lach - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Begin de dag met n dansje, begin de dag met n lach - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Begin de dag met n dansje, begin de dag met n lach

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ester

19 Juli 2011 | Oeganda, Lira

Beste volgers,
Hierbij het verslag van dag 3. Veel leesplezier!
Door: Karsten van Lint en Maria Broekema
Vandaag kunnen we uitslapen! Om 06:15 zingen Mark en Henrik een prachtig duet (begin de dag met een dansje). Vrolijker wakker worden kan bijna niet! Eerst even stoer onder de koude douche en daarna door naar het ontbijt. Vandaag staat er op het menu boterhammen met suiker of pindakaas, maar ook voor de liefhebbers witte bonen in tomatensaus. En dat om 06:45!!
Nu op naar het PTC. Daar staan de Oegandese studenten vol smacht op ons te wachten. Het gaat wel op Oegandees tempo, oftewel we gaan wanneer we zin hebben.
Na enkele minuten gaan we richting de twee basisscholen. Groep A gaat naar de praktijkschool van de PTC. Groep B gaat naar een basisschool enkele kilometers verderop. Hier ga je, samen met je Oegandese student, de lessen van de lokale leraren observeren.
Bij aankomst zijn we te laat voor de officiële opening, maar dit hindert niet. Na wat overleg zijn we verdeeld over de groepen. Het grote moment is aangebroken: We gaan de klas in!! De kinderen staan op en heten ons in koor welkom. Dit is natuurlijk erg indrukwekkend en een moment om niet te vergeten! We gaan achterin de klas zitten en observeren de les van de leerkracht. Het is bijzonder om te zien hoe de scholen er hier uit zien. Het is een groot verschil met de scholen in Nederland. Het is niet te vergelijken. De klassen zijn gigantisch. In elke klas zitten minstens 80 kinderen.
Na twee lessen gaan we de pauze in. Even snel een slok water en we gaan het gigantische veld op met alle kinderen. Dit zijn er maar liefst 700. Ze gaan in een grote kring staan en wij leren ze wat typisch Nederlandse dansjes (hokey pokey – hoofd, schouders, knie en teen). Ook de Oegandese kinderen en studenten laten fantastische dansen zien. Wat een geweldig moment! Voor de meeste studenten het mooiste moment tot nu toe!
De pauze is voorbij, we gaan nu nog één les observeren. Ook hier worden we weer opnieuw hartelijk welkom geheten. Nu is het tijd om te verzamelen bij de PTC en daar samen te gaan lunchen.
Na de lunch gaat iedereen met zijn Oegandese student de lessen voor morgen voorbereiden. Het samenwerken verloopt goed. Er ontstaan soms wat discussies, maar iedereen respecteert elkanders visie op het onderwijs.
Om half 5 is het weer tijd voor ons om terug te gaan naar het hotel. Hier evalueren we onze dag in de reisgroepjes. Hierna staat er een drie gangen diner op ons te wachten! Wat geweldig na zo’n indrukwekkende dag! Nu nog even douchen en het programma van morgen doornemen. Het is bedtijd, morgen gaan we weer een kwartier terug in de tijd. De wekker (Mark en Henrik) staat om 06:00 weer voor de deur. We zijn benieuwd naar wat ons morgen brengt!!
Kwaheri!!