Groeien en Ervaren - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Groeien en Ervaren - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Groeien en Ervaren

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ester

23 Juli 2011 | Oeganda, Lira

Lieve volgers,

Het heeft weer even geduurd, maar hierbij de update van dag 5.

Veel leesplezier!

Door: Ester Sijtsma & Susanna van Kalsbeek
Weer een nieuwe dag voor de boeg, en wel de tweede lesgeefdag. Het begint al langzaam te wennen dat we hier zijn. Wij met de kinderen en de kinderen met ons. We hebben zin om weer voor de klas te staan en gaan steeds een stapje verder.

De Oegandese studenten zien dat andere manieren van lesgeven ook hun vruchten afwerpen. Zoals werken in groepjes, een quiz doen, een poster, een prentenboek enz.
Dit motiveert ze om meer variatie in hun eigen lessen te brengen. Een voorbeeld hiervan is dat twee studenten een gymles geven in plaats van een rekenles.

Het rooster bestaat hier namelijk elke ochtend uit dezelfde lessen:rekenen, Engels, social studies (soort maatschappijleer) en science (biologie). Daarnaast zien we dat onze collegastudenten minder voorkauwen en de kinderen minder laten herhalen dan de leerkrachten hier in Oeganda. Ofwel, niet vier keer dezelfde zin opdreunen, maar de kinderen vragen stellen en zorgen voor interactie.

Het laatste voorbeeld is dat wij, maar ook de Oegandese studenten, materialen meenemen van thuis of uit de natuur (strijkijzer om energie te laten zien, stokjes om mee te tellen, onkruid om ‘weeding’ uit te leggen, enz.)

Eén van onze gespreksonderwerpen van vandaag is het slaan van kinderen op de basisschool. Met eigen ogen zien we dat kinderen geslagen worden met stokken. Ze moeten op de grond gaan liggen en krijgen meppen op hun rug en billen. Vervolgens moeten ze aan het werk in de tuin van de basisschool. Gelukkig wordt de nieuwe generatie studenten opgeleid volgens de nieuwe wet. Deze wet is faliekant tegen het slaan van kinderen. Navraag bij onze nieuwe vrienden vertelt dat zij hier ook tegen zijn en dit niet doen in hun lessen.

In onze reisgroep zijn we tot nu toe in dezelfde klas aan het lesgeven en observeren. Maandag mogen we wisselen van klas om te ervaren hoe het is bij een andere leeftijdsgroep. Dinsdag gaan we in dezelfde klas waar we de afgelopen dagen waren onze eigen les geven.

Net zoals gisteren gaan we in de middag lessen voorbereiden voor de volgende lesgeefdag. Als afsluiting van deze energierovende middag gaan we een partij voetballen volgens de officiële regels. Oeganda tegen Nederland, het volkslied ontbreekt hier niet. Na twee keer 15 minuten spelen in deze spannende wedstrijd is de eindstand 2-1 voor Nederland!!

Vandaag is de knetterende overgang naar morgen dat twee van ons op de campus van de PTC slapen. In een echte Afrikaanse onweersbui vertrekken ze in het busje-wat-nooit-stuk-gaat. Met het geluid van de tikkende regen op de achtergrond kruipen we onder onze klamboe om de ogen te sluiten en energie op te doen voor de dag van morgen.

Oant Sjen! J