De tweede week - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

19 Februari 2013 | Suriname, Groningen

Deze week begint voor de verandering op dinsdag. Wederom een lesdag op de St. Thaddeusschool. Vanmorgen eerst ingevallen bij klas 1 (groep 3) sommetjes gedaan van 3+2=5. Best laag niveau voor een groep 3. Vervolgens ingevallen bij klas 3b (groep 5). Daar gingen de lessen verder prima. Tijdens de Natuurkunde les over planten waarbij ik een stekje op het bord had getekend riep een jongen: ‘Juf u kunt goed tekenen!’. Daar wordt je dan wel blij van.

In de lunchpauze met Jeroen geskypt en mail gecheckt. Daarin vond ik de bevestiging dat ik vanaf 10 maart in de stad kan wonen! Nog een blij bericht. Heerlijk om over 3,5 week te verhuizen en meer bezigheden te hebben naast stage. Salsadansen, medestudenten zien en een schoon huis! Lovely!

Verder deze week veel zelfstandig les gegeven. ’s Ochtends beide klassen 3. ’s Middags kijken bij verschillende groepen en donderdagmiddag klas 6 gedraaid. Was een leuke ervaring! Ik heb een Valentijn bloemetje met ze gemaakt. Met een satéstokje en groen en rood crêpepapier en een beetje lijm kan je dat zo in elkaar draaien.

Vrijdag om 13.00 met de bus naar de stad gegaan om hier in huize Fanna te verblijven voor het weekend. Voor foto’s kun je kijken op www.appartementsuriname.com .

Vrijdagavond heerlijk gesocialiseerd en internet goed gebruikt! Vrijdagavond nog naar ’t Vat geweest om te salsadansen, dat was gaaf! Helaas kon ik nog niet meedoen, aangezien ik nog geen les heb gehad in Suriname. Maar dit gaat zeker nog komen.
Zaterdag zijn we naar Overbridge geweest met een gehuurde bus. We gingen met 20 man, dus dat kon makkelijk. Het was regenachtig dus heerlijk onder een afdakje gekletst en spelletjes gedaan. ’s Middags klaarde het nog even op, ofwel tijd om te volleyballen, daarna waren we vies dus in het water verder gegaan. Heerlijke temperatuur, wel vies water.
Thuis gedoucht, gegeten en naar het Braziliaans carnaval gegaan. We gingen lopen en het was even zoeken, maar na een uur hadden we het gevonden. Dat was een feestje! Groot podium, zang, muziek, drankjes, prima! Zelf danseressen, nou ja, als je het zo kan noemen, meer kontschudden op het podium met weinig kleren aan.
Zondag regende het weer de hele dag, maar nu echt met bakken en non stop. Wel stond er een dolfijnentrip gepland. Dit werd een flop, vanwege de regen. Wel een paar dolfijnen gezien en door Nieuw Amsterdam gelopen. Maar verder niet wat waargemaakt wat er aangeboden werd. Ach, ik kan nu zeggen dat ik in Commewijne ben geweest…
’s Avonds nog geskypt en filmpjes gekeken op internet.. lekker relaxen in huize Fanna.

Verder goed nieuws. Volgend weekend verblijf ik ook in huize Fanna, en vanaf 10 maart woon ik er! Misschien zelfs eerder maar dat hoor ik woensdag a.s. Ik kijk ernaar uit. Bovendien ben ik dan met de paasvakantie (27 maart t/m 14 april) in de stad, kan ik salsadansen, en op de fiets de gehele stad door..! Vanaf 14 april ga ik stage lopen op de Elizabethschool in Paramaribo, vlakbij mijn huis! Zo kan ik 2 scholen ervaren en het verschil zien tussen stad en platteland.
Mijn nieuwe adres wordt Prinsessestraat 31, Paramaribo, Suriname. Maar verstuurde post mag ook nog steeds naar: Familie White, t.a.v. Ester Sijtsma, Moustachestraat 29, Groningen, Saramacca, Suriname. Daar woont de directrice van de school waar ik voorlopig nog stage loop..

Liefs Ester

• 19 Februari 2013 - 21:44

Marieke:

Jippie, positieve berichten. Achter de schermen voelt het misschien nog wat waterig soms, maar je kunt dus lekker uitkijken naar weer wat nieuws. Hopen dat je je daar thuis voelt en de charme ervan kunt ervaren. Knuff

• 19 Februari 2013 - 21:45

Opa Sijtsma:

Is me dat even wat, Ester, je moet weten dat ik tijdens het lezen dacht: ik word al moe als ik lees wat ze allemaal doet en nog gaat doen. Lesgeven en socialiseren en salsadansen en wat allemaal al niet. Geweldig voor je en wat een fantastische ervaring, elke dag maar weer. Betty en ik zijkn wat grieperig en je begrijpt dat er dan veel minder energie is om een lang verhaal te schrijven. Maar je weet dat we aan je denken en je het allerbeste wensen, vooral blijf gezond dame. Groeten, vrede en vertrouwen van opa en oma.

• 20 Februari 2013 - 17:48

Oma Rietberg :

Hoi Ester,

Fijn dat je het afgelopen weekend zo gezellig met elkaar uitgeweest bent.
    Dus je maakt al nieuwe vrienden in Huize Fanna. De www. appartementen ga ik nog opzoeken om te bekijken. Bedankt voor de adressen die heb ik overgenomen.
    Als je per 10 maart gaat verhuizen, hoe doe je dat dan met de school in Groningen?
    Heen en weer reizen is toch nog wel 45 km en met de bus niet zo snel denk ik.
    Leuk dat je verschillende groepen op school les geeft. Steeds afwisselende stof behandelen.

We zijn blij voor je dat het beter gaat .
    Liefs van Oma en Opa R.

• 23 Februari 2013 - 15:57

Frederike:

Hoi Es, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wij zijn net terug uit Oostenrijk (-14 graden) dat is wel even wat anders dan het lekkere warme weer bij jou. Geniet van je nieuwe woning en je nieuwe school. Succes!
    Wim & Frederike

• 23 Februari 2013 - 16:10

Natascha:

Hi Ester, wat een druk leventje heb je daar in Suriname, maar wat leuk al die dingen die je doet en meemaakt. Heb even gekeken naar huize Fanna waar je binnenkort gaat wonen, dat ziet er heerlijk fris en gezellig uit. Hier is verder niks nieuws, bij jou vergeleken is t hier eigenlijk maar vreselijk saai haha. Maar ik kijk alweer uit naar je volgende verslag en bijbehorende foto's natuurlijk. Geniet van alles. groetjes vanuit een koud Harderwijk van Natas