Aangekomen en actie... - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu Aangekomen en actie... - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

Aangekomen en actie...

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

27 Juni 2008 | Spanje, Barcelona

Hallo allemaal lieve vrienden en familie,

ja, jullie zien het wel, nu ik in Spanje ben gaat dit weer lekker in het Nederlands. Maar ik heb jullie een hoop te vertellen.

Allereerst mijn vlucht, beetje saai allemaal aangezien ik al eerder heb gevlogen, maar dit was wel de moeilijkste keer om weg te gaan aangezien het wel voor langere tijd is. Ik had het in het vliegtuig wel even moeilijk. Maar de vlucht zelf was prima, alles mooi op tijd, leuke aanspraak van de jongedame naast me die vrienden ging opzoeken.
Eenmaal in Barcelona, ik op zoek hoe het allemaal zat met de metro en hoe ik waar kon komen, nou dat was waardeloos, ik kon niets vinden en de mensen konden mijn vragen niet beantwoorden, dus ik geld pinnen en maar met de taxi wat me was geadviseerd.
13.15 kwam ik aan bij het appartement wat er van de buitenkant klein uitzag maar de hal was goedverzorgd, ik kon naar binnen doordat oude dametjes boodschappen gingen doen. Aangezien er niemand thuis was heb ik beneden een uur zitten wachtten wara iedereen die langs kwam vroeg wie ik was en voor wie ik kwam, op een gegeven moment zelfs een dametje die dacht dat ik een zwerver was ofoz, want ze wilde me weg hebben, tot ik haar maar even vertelde dat ik hier toch echt ging wonen op la primero piso tercera puerta.
Na dat uurtje kwam gelukkig Mari Carmen, waarvan ik al bijna dacht dat ze nooit van plan was te komen.
E hefet me rondgeleid door het appartementje wat precies zo was als op de foto's, maar een beetje kleiner dan verwacht. Er was alleen een klein probleempje, de jongen die eerst in mijn kamer woonde was er nog steeds vanwege problemen met papieren dus of ik even in de andere kamer wilde, nou dat wilde ik wel, tsja waar kon ik anders heen?
Dus ik daar mijn intrek genomen, nog een heel gedoe met huur en plattegronden, waarna ik zei dat ik morgen het geld wel contant zou geven, en bij het hotel wel een plattegrond zou vragen.
Gelijk internet gecheckt en de telefoon, maar de mensen die ik graga wilde spreken waren helaas niet online dus helaas...
Vervolgens maar even de buurt verkennen, gelijk geld opgenomen en boodschappen gedaan, wat een sjouw werk, vreselijk! Maar het is gelukt!!
's avonds voelde ik me vreselijk alleen en miste ik Nederland en mensen om me heen, het was echt niet leuk meer en ik had zelfs geen zin in eten, nou dat zegt heel wat, natuurlijk moest ik wel eten, want dat had Jikke gezegd, om de twee uur iets gezonds eten als je af wilt vallen, dus ik maar een stukje watermeloen gegeten. Waarna ik een filmpje heb gekeken en in slaap ben gevallen. Dit was plan B aangezien plan A was mislukt, ik wilde emiel opzoeken een oud huisgenoot van de Jozef Israelsstraat, die woont samen met een anatal jongens in Barcelona, en dan samen voetbal kijken, maar ja, die waren allemaal niet thuis...

De volgende dag ben ik naar het hotel gegaan, zoals geadviseerd met de bus want dat was het snelst, om een uurtje of 11 was ik daar, mooi op tijd want Annemarie moest werken van 10.30 tot 18.30, zodat ik naar haar kon vragen, wat ik ook heb gedaan. Kort een rondleiding gekregen door het hotel wat mooier en groter was dan ik heb gezien een in gewerkt, 500 kamers en een echt officieel 5***** plus hotel. De mensen bij de receptie waren en zijn erg aardig, wat heel belangrijk is want dat wordt mijn werkveld...
Een hele tijd op Anna gewacht van Human Resources want die was aan de telefoon, ondertussen veel vragen gesteld aan Annemarie over metrokaartjes, plattegronden, hoe loon krijgen, mensen leren kennen, haar cursus spaans enz. Maar goed ook want zo kwam ik erachter dat ik toch echt een spaans rekeningnummer nodig had want loon wordt alleen overgemaakt naar een spaans rekeningnummer.
Toen Anna klaar was sprak ik haar samen met Renate die alle trainee human resource doet. Samen een afspraak gemaakt voor maandag 16.00 uur. Dan gaan we alles even doorspreken samen met Christina de Front Office manager die mijn stagebegeleider van in het hotel wordt. We gaan dan ook kleren passen.
Korte rondleiding terug via de personeelsruimten met kantine en kleedkamers, als je werkt krijg je 1 maaltijd van het hotel en als je geluk hebt 2, Lunch en Diner worden in het hotel geserveerd speciaal voor het personeel, warm en koud, dus dat scheelt al een hoop boodschappen... Gelijk een aantal andere stagaires gesproken, maar die gaan al voor eind juli weer weg, helaas, want het waren leuke meiden.
Nog even een aantal plattegrondjes meegekregen en op naar mijn volgende afspraak...

De volgende afspraak was bij BCN Metropol, een goedkoop en goed talencentrum.
Ik ben daarheen gegaan met de metro waar ik gelijk maar een kaartje heb gekocht, een 50 rittenkaart die je in 30 dagen op moet maken, nou dat lukt wel, want hij is voor de bus en de metro, volgens mij...?!? Ik was precies op tijd want om 13.30 gingen de deuren dicht en ik was er om 13.20. Ik verteld wat ik allemaal wilde, nou dat kon, eerst 2 weken intensive cursus van 4 uur per dag, van 9.30 tot 13.30, en dat met boeken erbij voor maar €260,- viel mij erg mee aangezien het ook twee keer zo duur kan. Ik kon gelijk komende maandag beginnen wat ik ideaal vond natuurlijk, ik heb dan ook snel ja gezegd.

Binnen 15 minuten was alles geregeld en stond ik weer buiten, waar ik weer terug ging naar mijn kamertje, tenminste dat was de bedoeling, ik had natuurlijk pen en papier nodig en nog wat kleine huishouddingetjes, dus eerst nog even langs de winkel. Gelijk maar even weer water meegenomen want het water uit de kraan is niet goed voor je gezondheid.
Owh en ook een simkaart, ik heb nu een nieuw spaans nummer: 0034-693579674, maar ik zal voorlopig elke avond nog wel even mijn "oude" simkaart checken op smsjes...

Nu ben ik net weer thuis, en ga ik zo nog even langs de bank om een rekening te openen, kijken of dat net zo snel gaat als je inschrijven voor een cursus spaans.

Nog een leuke mededeling ik heb mijn adres nu compleet:
Calle Riera Blanca, 221 1º 3ª
08014
Barcelona
Espana

Dus kom maar op met alle kaartjes en brieven... ze zijn erg welkom!!!

Heel veel liefs en tot snel,
Ester

  • 27 Juni 2008 - 16:06

    Jorien:

    He ester,

    Dat zal inderdaad wel moeilijk zijn zo de eerste dagen. Maar binnenkort heb je misschien wat afleiding in hard werken ;)

    Succes met alle dingen regelen!

    Liefs

  • 27 Juni 2008 - 16:43

    Christine:

    Hey Ester,

    Mooi dat je bent geariveerd daar in het vast zonnige Spanje. Hopelijk heb je het snel naar je zin daar, in ieder geval al afspraken genoeg zie ik :-)
    Veel plezier en geniet van de zon, die hebben we hier niet zo veel...

    Greetz Christine

  • 27 Juni 2008 - 18:59

    Sietske:

    Hee Ester

    Woow wat klinkt dat allemaal al weer druk in je eerste dagen. Gelukkig was bij mij alles al geregeld, maar ja je kunt het ook prima zelf natuurlijk :) Ruurd en ik genieten van onze vakantie en we zullen zien of kaartjes van zuid afrika naar spanje ook aankomen ;)
    xx sietske

    (om je gerust te stellen; dat missen gaat trouwens vrij snel over:)

  • 27 Juni 2008 - 21:13

    Je Broertje:

    Heey Ukkie,

    ja nu moet je helemaal jezelf redden en alles zelf regelen, in nederland ook wel maar dit is tog totaal anders,
    ik hoop dat je snel je draai vind en dat je een hoop leert in personlijke en op vaktechniche gebied:$

    we houden contact,
    kusjes Bas

  • 27 Juni 2008 - 21:36

    "tante" Karin:

    Hoi Meissie,

    Zo te lezen red je je wel, ik had niet anders verwacht. Ik kan niet wachten om jouw volgende vertellingen te lezen. Spannend allemaal. Hopelijk vind je snel je draai. We houden contact.
    Lieve groetjes uit Raamsdonksveer

  • 27 Juni 2008 - 22:28

    Kim:

    Heeey Ester!

    Pfff wat een gedoe zeg! Ik hoop echt dat je snel je plekje daar kan vinden, en dat je er een onwijs toffe tijd gaat hebben!
    Voor je het weet is je tijd daar weer om, en kom je weer terug naar dit koude landje ;)

    Succes!

    Liefs

  • 27 Juni 2008 - 22:33

    De Leukste Jongen ;):

    hee liefje.
    wat een activiteiten ontplooi je daar alweer. goed bezig hoor!
    ik mis ook jou aanwezigheid wel om me heen.. succes met spaans en tot fax!!
    love you

  • 28 Juni 2008 - 08:35

    Opa R.:

    Lieve Ester,

    Prima informatie over al je activiteiten tot nog toe. Blijkt dat je je overal al weet te redden en dat had ik niet anders verwacht. Soms wat langer geduld oefenen maar dat is ook niet verkeerd, toch ?!
    Je neiging tot claustrofobie heb je van mij geërfd, maar daar valt mee te leven. Een kamer met in ieder geval een raampartij lijkt mij geen overbodige luxe. Dus hoop ik dat je die vindt !
    Verder valt het mij op dat je je weggetje in de stad behoorlijk weet te vinden en je noodzakelijke informatie vlot weet te vergaren. Ook het direct opgeven voor cursus Spaans is een prima zet. Doorzetten, want daar zul je heel veel baat bij hebben en dan voel je je ook sneller thuis in zo'n grote stad. De prijs viel mij alleszins mee !!
    Het is inderdaad een handycap dat Spanjaarden zo arrogant zijn om hun buitenlandse talen niet te spreken. Laat maar merken dat wij Hollanders daar anders over denken, zeker sinds de familie van Europese landen in E.U.-verband elkaar op allerlei manieren wil ontmoeten en leren kennen en met elkaar over de baan willen gaan. Ook Roemenen en vooral Hongaren hebben daar ernstig moeite mee. Polen in mindere mate. Maar de Fransen en Duitsers kunnen er ook wat van.
    Dus meid, schouders eronder en ontwikkel je: "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" (Waar ken ik toch die leus van ?)
    Zegen op je verblijf daar

    Liefs van Opa R.

  • 28 Juni 2008 - 08:44

    Oscar:

    Hallo Es,
    Gefeliciteerd met je Spaanse ervaring! Een echte Spaanse start. Anders dan jij gewend bent niet alles strak maar wat relaxter. Ik hoop (en denk) dat het je zal passen.
    'Roggel' het maar lekker daar en .... vergeet niet te GENIETEN. Dit is een once in a lifetime!!
    Greetz Pa

  • 28 Juni 2008 - 08:53

    Bramskie:

    heej zussie
    leuk om een berichtje van je te krijgen dat alles in goede wegge is geleid. Ik hoop dat het zo goed belijft gaan en dat je je weg weet te vinden daar. In elk geval wens ik je veel succes met je draai vinden en veel liefs uit ermelo

    groetjes je 'kleine' boertje

  • 28 Juni 2008 - 08:56

    Oma Rietberg:

    Lieve Ester,

    Gezellig even met elkaar
    telefonisch kontakt gehad.
    Houd je taai !
    Je uitgebreide mail gelezen. Er is nog heel wat te regelen, maar dat zal je zeker lukken !
    Liefs Oma.

  • 28 Juni 2008 - 10:04

    Petra (mam):

    Hoi Ester,

    Heel fijn om je uitgebreide mail te lezen. Ik was die middag na jou weggebracht te hebben tijdens mijn vergadering zo duf dat mijn collega zei dat ik zat te slapen. Nou ja, ik geloof dat ik de belangijke dingen niet gemist heb. Je bent in elk geval al lekker actief daar de draad aan het oppakken. Hartstikke goed. Maar door wat leuke foto's te plaatsen op je weblog krijg ik een beter beeld van waar je het allemaal over hebt. Succes met alles en veel liefs, mam

  • 29 Juni 2008 - 14:57

    Evert:

    hoi Ester. wat een gedoe zeg, alles zo te moeten regelen en dan op zijn spaans. Ik vind je wel een barceloons wervelwindje. Volgens mij zullen ze het er nog jaren later over hebben: die dame die alles zo goed voor elkaar heeft c.q. wil hebben. Gelukkig dat de droogte over is. Dan mag je tenminste weer douchen :)
    doei en blijf schrijven. wij proberen intussen wel een beetje op evert jan te passen.

  • 29 Juni 2008 - 15:15

    Martijn:

    Zooo! Wat een verhaal! :p Haha! Zal niet te veel in herhaling vallen...want alles is door de anderen al gezegd... 1 ding wil ik nog wel een x herhalen, want die is erg belangrijk: Geniet er van!! Voor je het weet is het alweer voorbij, het gaat echt sneller dan je denkt! De 1e 2 weken duren lang, dan vliegt de tijd... dus lekker genieten!!

    xxxjes Martijn

  • 29 Juni 2008 - 18:36

    Oma Rietberg:

    Hoi Ester,
    Wat leuk al die foto,s
    zowel van het hotel als
    strand en omgeving.
    Nu, als ik aan je denk zie ik in gedachten een beetje je voorlopige leef-omgeving!
    Probeer er ook van te genieten.
    Heel veel liefs van Oma.

  • 01 Juli 2008 - 07:15

    Oma V Dongen:

    ha ester,
    Jammer dat de start een beetje moeizaam ging, maar je bent een bikkel dus je red het zeker.Je moet maar zo denken dat het nu alleen maar beter kan worden.Leuk al die leuke foto's heb je gelijk een idee waar je zit. Heel veel liefs en succes, oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 65185

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: