viven en Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu viven en Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Ester Sijtsma - WaarBenJij.nu

viven en Barcelona

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

06 Juli 2008 | Spanje, Barcelona

Buenas Dias lieve vrienden en familie,

na ruim een week weer een berichtje van mij, het gaat allemaal redelijk goed en ik vermaak me best. Sinds het laatste berichtje is er best veel gebeurd, maar ik ben niet van plan om dat allemaal te gaan vertellen want dat is veel te veel en ik heb gewoon geen zin om dat allemaal te typen,dit verhaal zal toch al wel lang genoeg worden.

Maargoed, ik zal een beetje chronologisch vertellen. De bank was helaas dicht dus dat heb ik een de maandag erna gedaan. Zaterdag verveelde ik me een rotje, ik voelde me doodalleen, en niet helemaal lekker, maar ik wist dat ik toch iets moest doen, dus na ’s ochtends met Evert Jan geskypt te hebben ben ik maar op weg gegaan richting de stad, over de Ramblas naar het einde en via Port Vell naar het strand. Foto’s daarvan hebben jullie al kunnen zien. Lekker kleurtje erbij gekregen en aan me hoofd gezeurt door alle mensen die met hun koelbox over het strand lopen en cerveza, fanta, cola, agua lopen te roepen of de chineesjes die mesaaggee roepen en dan massage bedoelen. ’t Was hartstikke druk en ik was het dan ook al redelijk snel zat, dus heerlijk op me gemakje weer terug gelopen en toen kwam ik het bandje tegen wat ook op de foto’s staat.

Zondag heb ik een poging tot uitslapen gedaan die heerlijk mislukte doordat het vele te warm was en ik dus prompt om 8.00 uur wakker was. Helaas, even genoten van Nederlandse tv en toen maar richting Park Guell, want ja, daar moet je toch minstens even heen als je toch hier bent. Bij gebrek aan goed boek maar met een tijdschriftje, mijn discman en een fles water. Heerlijk rondgelopen, het was veel groter dan ik mij herinnerde, en toen op een bankje gezeten. Nog even foto’s maken, welke jullie nu ook kunnen zien, en toen maar weer terug.

Maandag vroeg op aangezien ik mijn eerste Spaanse les had. Dat ging redelijk goed, wel een heel geratel aan je hoofd, maar ja, dat heet Spaans. Samen in een klasje met nog vier anderen welke ook voor korte periode in Spanje zijn.
Maandag middag had ik mij gesprek met Anna en Christina in het hotel. Leatitia kwam er ook bijzitten en waarom dat werd al snel duidelijk. Samen waren ze wel een uur te laat aangezien Christina en Leatitia nog in een meeting zaten want zij wisten helemaal niet dat ik die dag zou komen…. ?!? Nou ja het zijn echt hele leuke mensen dus het gesprek begon dan ook super en was erg prettig. Ik had een aantal dingen die ik wilde vragen dus ik kwam met een heel lijstje. Eerst even kennis maken en toen maar van wal. Ik wilde namelijk wel eerder beginnen aangezien ik me best wel verveelde naast mijn cursus Spaans, in je uppie is Barcelona lang zo leuk niet vind ik. Nou dat kon zeker wel en dan ook maar gelijk aanstaande vrijdag, daar heb ik maar snel “ja” op gezegd. Snel contract laten tekenen, die moest eerst naar het hoofdkantoor, en dan de dag erna maar kleren passen.

Dus de volgende dag na de cursus weer richting het hotel. Dit maal om kleren te passen. Dat viel nog niet mee, hoewel Spaanse mensen ook niet zo groot zijn had ik toch best een moeilijk figuur en waarom? Ik had te veel boezem…!! Nou ja…. Conclusie, geen pak voor mij, dan moest ik maar eentje kopen en dan zou het hotel me terug betalen. Weer boven aangekomen, de lenceria zit op -2, werd Laura gebeld dat er iets was gevonden, dus wij weer terug en ik passen, nou en ik werd me gekeurd zeg, alles was veel te groot en moest worden ingenomen maar poe poe het was niet snel goed hoor. Maar wel met als resultaat dat ik nu best een mooi pakje heb, alleen het jasje is nog veel te lang….hihi

De dagen erna cursus, af en toe nog een beetje de stad in en huiswerk maken, maar ook hele veel geskypt met het vertrouwde Nederland. En vrijdag natuurlijk aan het werk, nou dat was echt helemaal super, ik had natuurlijk al mijn “bazen” ontmoet en daar kon ik het zeker wel goed mee vinden, maar de rest was minstens net zo aardig, iedereen wilde me alles uitleggen en helpen en ik moest alles vragen wat ik niet wist of als ik iets niet wist in het Engels of Spaans. Ik was helemaal overdonderd, dit was ik niet zo gewend van stages en werkplekken, maar dit makate wel dat ik ook alles vroeg en aan het werk ging. Het resultaat? Mensen die vinden dat ik snel kan leren en alles snel oppak. Nou ja, vergeleken met Spanjaarden gaat dat heel makkelijk als Nederlander. Maar het is vooral heel leuk om te doen.

Ondertussen heb ik al drie dagen gewerkt en mag ik al dingen alleen doen, ik loop dan ook heel wat rondjes door het hotel. Mijn werkzaamheden? Nou dat zijn er meerdere, ik leer nu namelijk van twee functies; Guest Assistance en Guest Relations. Guest Assistance houdt in bijstaan van de gasten en erachter komen wat ze vinden. Dus je neemt de telefoon op en je kunt alle soorten vragen verwachtten, van room service tot internet tot een kapotte lamp. Daarnaast dus enquêtes die je personaliseert, incl. enveloppen, wegbrengt en weer ophaalt en in het systeem voert. Guest Relations is het bestuderen van de resultaten van die enquêtes, en oplossingen geven indien nodig. Maar ook het aanspreekpunt voor de gasten, ze welkom heten via de telefoon in hun kamer in hun eigen taal, en alle VIP’s een kamer geven die aan al hun wensen voldoet. Daarnaast maak je een soort logboek waarin alles staat over de Front-Office en de gasten, hoeveel VIP’s in het hotel, hoeveel jarige gasten, het weer van de komende dagen, welke groepen zijn er, enz.
De bedoeling is nu dat ik in Augustus normale diensten ga draaien dus van 7 tot 15 en van 15 tot 23 en dan een van deze twee functies werk. Deze maand werk ik nog veel van 10 tot 18 om alle diensten mee te krijgen en veel te leren, inclusief de Spaanse taal.

Conclusie van dit alles? Ik vind mijn werk super, ik geniet er van. Mijn collega’s zijn heel erg aardig en ik mag altijd mee als ze iets buiten werk om gaan doen, en dat is ongeveer 1 keer per week, iets drinken, uit eten of stappen. Ik voel me erg opgenomen in de groep ondanks mijn taalachterstand.
Dus ik werk nog even lekker door, snel de Spaanse cursus afmaken en dan volop aan het werk. Helaas, komt dan die stageopdracht van school om de hoek kijken, maar dat zien we dan wel weer…

Lieve mensen, dit verhaal was wel weer lang genoeg, kijk ook lekker naar de foto’s en tot het volgende verhaal…

Heel veel liefs, Ester

  • 07 Juli 2008 - 08:28

    Richard Santinge:

    Hoi Ester,

    zo zie je maar weer dat niet de plaats, maar de mensen maken of je je ergens thuisvoelt of niet. Maar gelukkig is het doel om je opleiding te halen, de taal te leren, van het land te genieten en dan... snel weer naar Ljouwert. Samen met EJ door de Prinsentuin en de vertouwde opwekkingsliedjes in de Wijngaard. Blessings,

    Richard.

  • 07 Juli 2008 - 13:24

    Mamma:

    Hoi Es,

    Hartstikke leuk al je foto's. Geeft een mooie indruk van je plekje daar. Leuke werkkleding ook! Staat je goed. Volgens mij begin je er nu wel lekker in te komen. Je schrijft leuk in elk geval. Ik probeer de 27ste aug. te komen voor vijf dagen (zondag's weer terug). Je hoort wel wanneer het definitief is.

    Liefs mam

  • 07 Juli 2008 - 14:58

    Lianne:

    Hey Ester,
    Zo te lezen wel even wennen daar, maar ook wel logisch als je dan echt in je uppie in Barcelona bent. Gelukkig kan je aan het werk en is dat leuk, dan kan je hopelijk ook nog meer genieten van de vrije momenten :) Iig heel veel succes en plezier!

  • 07 Juli 2008 - 20:12

    Oma Rietberg:

    Lieve Ester,
    Je verslag gelezen, fijn dat je eerder kan beginnen en dat het werk
    ook leuk lijkt om te doen. Je ziet er op de foto heel professioneel uit hoor!
    Na een poosje zal alles
    je zeker lukken
    Want achter de wolken,
    Schijnt" Gods Liefde"
    Liefs van Oma en Opa.

  • 09 Juli 2008 - 21:55

    Yolanda:

    hi esther, je stuurd eme via mijn animafest weblog op waarbenjij.nu een berichtje. Ik ben helaas alweer in Nederland. Maar ik heb een suoper tijd gehad daar en ik denk dta jij dta daar ook wle zult hebben. Dus ik wens je veel succes daar en geniet van de tijd want het gaat veel te snel voor bij.
    groetjes yolanda

  • 10 Juli 2008 - 17:38

    Jeanine:

    Hola Ester,

    Dank voor je berichtje op mijn blog! Leuk jouw ervaringen te lezen. Kom je uit Fryslan?
    Het lijkt me zeker leuk eens wat af te spreken; helaas heb ik maar erg weinig vrije dagen... Mail je e-mailadres maar ff!

    Groetjes, Jeanine.

  • 13 Juli 2008 - 09:11

    Oma V. Dongen:

    Ha Ester,
    Dat is toch wel leuk om op deze manier van jou wel en wee op de hoogte te blijven. Ik hoorde van je ouders dat je ook via skype ben te bereiken, dat gaat vast wel eenkeer lukken,deze week kan alleen na acht uur,ik probeer het.
    liefs en groetjes oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 12 Mei 2008
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 65173

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Lesgeven in Suriname

16 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Onderwijsexpeditie Oeganda

26 Juni 2008 - 03 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: